2min

Tags in dit artikel

, , ,

Adobe heeft aangekondigd dat het zijn populaire mediaplatform Flash ook naar tv’s, settopboxes, Blu-ray-spelers en andere home-entertainmentapparaten gaat brengen.

Dankzij deze zet is het mogelijk om eenvoudiger interactieve applicaties naar de huiskamer te brengen. Ook kunnen dan hd-video’s en nieuwe gebruikersinterfaces eenvoudig voor het betreffende apparaat afgeleverd worden.

Om de inhoud en chips te verzorgen heeft Adobe al deals gesloten met onder andere Intel, Comcast, Disney Interactive, Netflix, Atlantic Records en The New York Times Company. Er zijn echter geen deals aangekondigd met tv- en settopbox-fabrikanten, maar de verwachting is dat deze snel zullen volgen zodra de chips er eenmaal zijn.

"Er zijn veel producten en diensten die onlinevideo voor tv’s aanbieden", vertelt Anup Murarka, director of technology strategy and partner development voor Adobes Flash Platform Business Unit, "maar ze bieden niet alle inhoud. Zo spelen een boel apparaten YouTube-video’s af, maar kunnen ze niet alle video’s op YouTube weergeven."

Bovendien zullen ontwikkelaars in staat zijn om widgets voor de tv te maken. Widgets zijn speciaal ontwikkelde programma’s om webinhoud naar de desktop, of in dit geval de tv, te brengen, iets wat Yahoo! ook al in samenwerking met Intel heeft gedaan. Zo zijn er al widgets van Flickr, Yahoo News, Yahoo Weather, Yahoo Finance, USA Today, YouTube, eBay en Showtime Networks op de tv beschikbaar.

Adobe verwacht dat de eerste apparaten die gebruik maken van het Adobe Flash Platform for the Digital Home beschikbaar zullen zijn in de tweede helft van 2009.