Salesforce Customer 360 brengt alle klantgegevens op één plek

Salesforce heeft een nieuwe versie van Customer 360 aangekondigd, genaamd Customer 360 Truth. Het platform is ontworpen om uiteindelijk alle klantgegevens op één plek te verzamelen.

Dat kondigde Salesforce dinsdag aan op zijn jaarlijkse Dreamforce-conferentie, die deze week plaatsvindt in San Francisco, aldus TechCrunch.

Heilige graal

Het is misschien wel dé heilige graal van klantervaring vandaag de dag om alle gegevens over een individuele klant in één enkel datarecord te verzamelen. Zo heeft ook Salesforce zich met Customer 360 als doel gesteld om alle klantgegevens op één plek te krijgen, zodat organisaties gedetailleerde profielen kunnen maken en zinvolle ervaringen kunnen leveren op basis van die kennis. 

“We hebben het afgelopen jaar gewerkt aan enkele nieuwe en bestaande mogelijkheden. Die hebben we samengebracht om daadwerkelijk ‘die ene bron van waarheid van de klant’ te creëren. We maken verbinding met elke applicatie. Niet alleen binnen Salesforce, maar ook extern. We helpen organisaties bij het verifiëren en beheren van hun klantgegevens, en het uiteindelijk in een staat te brengen, waarin je het kunt gebruiken om echt gepersonaliseerde ervaringen te leveren”, zegt Patrick Stokes, EVP Platform and Shared Services bij Salesforce.

Het bedrijf staat hierin overigens niet alleen. Ook Adobe kondigde vorige week de beschikbaarheid van een soortgelijk product aan.

Vier hoofdcomponenten

De Salesforce-oplossing bestaat uit vier hoofdcomponenten:  Customer 360 Data Manager, Salesforce Identity, Customer 360 Audience en Salesforce Privacy en Data Governance. 

Organisaties kunnen met Customer 360 Data Manager verbinding maken en gegevens verzamelen uit verschillende gegevensbronnen. Salesforce Identity is ontworpen om een ​​uniforme aanmelding te maken, waardoor het gemakkelijker wordt om te identificeren wie de klant is. De derde component, Customer 360 Audience, maakt het mogelijk om verschillende online identiteiten te identificeren die een persoon heeft. Ten slotte kunnen gebruikers met Salesforce Privacy en Data Governance bepalen hoe de gegevens gebruikt worden.

Cloud Information Model

Bovendien omvat het Customer 360 Truth-platform ook tools van MuleSoft om zo verbinding te kunnen maken met verschillende gegevensbronnen en ze in één overzicht te krijgen. Daarbij maakt de oplossing ook gebruik van het Cloud Information Model, een opensource datamodel dat vorige week werd geïntroduceerd met AWS en Genesys. Het Customer 360 Truth-platform is bovenop dit model gebouwd.

Alle hoofdcomponenten zijn inmiddels algemeen beschikbaar. Behalve Audience Manager, dat ergens in de eerste helft van volgend jaar wordt verwacht.