Salesforce verhuist Marketing Cloud naar Microsoft Azure

Salesforce gaat zijn Marketing Cloud migreren van eigen datacenters naar die van Azure. De zet is enigszins verrassend aangezien Microsoft via zijn Dynamics 365-aanbod een rechtstreekse concurrent is van Salesforce.

Salesforce verhuist de hosting van zijn Marketing Cloud-aanbod van eigen datacenters naar die van Microsoft Azure. De zet illustreert dat beide bedrijven graag strategisch willen samenwerken, hoewel ze rechtstreekse concurrenten zijn van elkaar. Microsoft Dynamics 365 staat immers diametraal tegenover het portfolio van Salesforce. In 2010 zorgde die concurrentiestrijd nog voor een rechtszaak tussen Microsoft en Salesforce.

Sindstoenmalig Microsoft-CEO Steve Ballmer vervangen werd door Satya Nadella ontdooiden de relaties echter. De samenwerking illustreert verder het belang van Microsofts cloudstrategie. Azure is dé focus voor Microsoft dezer dagen. Met Salesforce als klant heeft Microsoft een nieuwe mooie referentie op zak tegenover cloudmarktleider AWS. Een belangenconflict het met Dynamics-CRM-aanbod moet daarvoor naar de achtergrond verdwijnen.

Teams

De samenwerking tussen de twee bedrijven wordt nog verder versterkt door integratie van Teams in Salesforce Sales Cloud en Service Cloud. Die integratie maakt het mogelijk voor gebruikers om data vanuit Salesforce rechtstreeks in Teams te bekijken. De functionaliteit met in de loop van volgend jaar uitrollen.

Het belang van de aankondiging schuilt vooral in het signaal dat ermee gepaard gaat. Zelfs onder Nadella was de relatie tussen de twee ondernemingen lange tijd moeilijk. Microsoft kocht onder andere LinkedIn vanonder de neus van Salesforce, waarna Benioff en de zijnen klacht neerlegden bij de EU. Sinds die onenigheid in 2016 werkten Microsoft en Salesforce niet meer samen.

De relaties ontdooien dus, maar dat betekent niet dat Salesforce meteen verliefd is op Microsoft. Eerder deze week kondigde het bedrijf nog een samenwerking aan met rivaal AWS aan.