Citrix kent succes met omschakeling naar SaaS-abonnementen

De nieuwe strategie van Citrix om over te schakelen naar een abonnementsformule en software-as-a-service heeft in het derde kwartaal van 2019 zijn vruchten afgeworpen. De resultaten waren beter dan aanvankelijk gedacht. 

Volgens David Henshall, CEO van Citrix, verloopt de verschuiving van de Citrix-business naar abonnementen boven verwachting, zo blijkt uit een brief aan aandeelhouders.

Klanten verschuiven steeds meer naar abonnementen in de Workspace-productlijn. Er wordt dan ook verwacht dat de netwerkactiviteiten van Citrix in de loop van de tijd zullen afnemen, naarmate de vraag van hardware naar software verschuift.

“Bij het verlaten van 2019 verwachten we dat meer dan 60 procent van de productmix afkomstig zal zijn van abonnementen. Gezien dit momentum en de voorkeur van de klant, verwachten we dat de boekingsmix voor abonnementsproducten tot 80 procent zal bedragen tegen het einde van volgend jaar. Het versnellen van de abonnementsovergang geeft ons het vertrouwen dat we een buigpunt in het financiële model zullen bereiken in het fiscale jaar 2020″, aldus Henshall.

In het derde kwartaal van 2019 rapporteerde Citrix een winst van 271 miljoen dollar op een omzet van 733 miljoen dollar. Dat is nagenoeg gelijk aan dezelfde periode vorig jaar. De niet-GAAP-winst voor het derde kwartaal van Citrix was 1,52 dollar per aandeel.

De omzet uit abonnementen bedroeg 14 procent van de totale omzet en de abonnementen bedroegen 22 procent van de totale verkoop. Volgens Citrix compenseerde de groei van de abonnementsinkomsten van 43 procent een daling van 23 procent voor opbrengsten uit de losse verkoop van producten en licenties.