Adobe rolt nieuwe AI-functies uit naar Experience-platform

Adobe introduceert nieuwe AI-functies uit naar zijn Experience-platform. Die moeten marketeers een beter zicht geven op klanten aan de hand van data, en maken doelgerichtere campagnes mogelijk.

Adobe breidt zijn Data Science Workspace, onderdeel van het Experience-platform, uit met nieuwe functies. De Data Science Workspace verzamelt relevante gegevens van over het hele bedrijf, over silo’s heen, en moet zo marketeers tools geven om een beter inzicht te krijgen in hun klanten. Twee nieuwe functies, gebaseerd op AI en machine learning, zullen daar voortaan bij helpen.

De eerste nieuwigheid heet ‘Product Recommendations’ en doet wat de naam suggereert. Op basis van beschikbare data zorgen slimme algoritmes voor productsuggesties op maat van de klant. Daarbij combineren de algoritmes data van alle beschikbare bronnen, inclusief streaming- en point of sales-gegevens. De intelligentie is afkomstig van Adobe’s Sensei-AI-platform.

Aansluitend introduceert Adobe ‘Retail Sales Forecasting’. Dat stukje intelligentie moet de logistieke keten efficiënter maken. Aan de hand van historische data wil Adobe voorspellen hoeveel stock een organisatie moet inslaan van een gegeven product. Zo is het enerzijds de bedoeling kostelijke overstock te vermijden, terwijl het systeem er anderzijds voor zal zorgen dat pieken rond bijvoorbeeld de feestdagen correct worden opgevangen.

Gerichter adverteren

In de marge van de twee nieuwe aankondigingen komt Adobe nog met ‘People Based Destinations’. Opnieuw gaat het om een nieuwe functie. Deze zit ingebakken in de Audience Manager van het Experience-platform. People Based Destinations laat organisaties toe om hun sociale media verder te personaliseren aan de hand van data die ze zelf bezitten. Zo moeten klanten advertenties te zien krijgen op sociale platformen die zo optimaal mogelijk aansluiten bij hun profiel. In essentie worden profieldata van sociale media versterkt met gegevens die het bedrijf zelf heeft over een klant.

Adobe benadrukt dat alle nieuwe functies de keuzes van de klant omtrent het gebruik van hun data zullen respecteren.