Nutanix integreert intelligentie en automatisering met ServiceNow

Nutanix koppelt zijn hyperconverged infrastructuurplatform aan de ServiceNow IT Operations Management-oplossing. Dat moet verregaande automatisering via ServiceNow mogelijk maken.

Nutanix wil het gemak van de publieke cloud naar private cloudomgevingen brengen en gaat daarvoor in zee met ServiceNow. “Blijkbaar gebruiken jullie soms ook andere software dan die van Nutanix”, grapt Rajiv Mirani, CTO van Nutanix, op het podium van het Nutanix Next-event in Kopenhagen.

Het ServiceNow IT Operations Management-platform kan voortaan heel eenvoudig hyperconverged infrastructuur van Nutanix ontdekken. ServiceNow krijgt gedetailleerde zichtbaarheid over de hele infrastructuur: clusters, hosts, virtuele machines, opslagcontainers…

Geautomatiseerd beheer

De Nutanix X-Play engine in het Prism Pro-framework wordt gekoppeld aan ServiceNow, wat concreet betekent dat IT-beheerders via ServiceNow gewaarschuwd kunnen worden van een probleem, idealiter nog voor dat probleem zich voordoet. Nutanix zet immers machine learning in om te voorspellen waar de infrastructuur naartoe gaat. Denk bijvoorbeeld aan een waarschuwing wanneer een opslagdrive dreigt te falen voor het zover is. De capaciteiten gaan nog verder. De software kan bijvoorbeeld aan de hand van het groeiende gebruik van compute de laatste maanden voorspellen dat er binnen enkele weken meer rekenkracht nodig is. De beheerder wordt zo via ServiceNow gewaarschuwd nog voor het zover is.

Nutanix zal voor ieder probleem een kant en klare request aanmaken en routen naar de juiste persoon via ServiceNow. Die kan een eventuele actie goedkeuren, waarna de back-end in de mate van het mogelijke het probleem zelf oplost.

Zelfbediening

Die automatisering staat centraal in het aanbod. Nutanix wil IT-management zoveel mogelijk centraliseren en vereenvoudigen zodat IT-talent zijn capaciteiten zo efficiënt mogelijk kan inzetten. Daar zorgt een nieuwe plugin in de ServiceNow-store voor. Die maakt zelfbediening voor gebruikers binnen een bedrijf nodig.

Via ServiceNow kan een organisatie blauwdrukken voor applicaties publiceren in een catalogus. Een gebruiker zoals een ontwikkelaar kan via de winkel een goedgekeurde blauwdruk activeren, waarna de Nutanix back-end de nodige infrastructuur provisioneert. De functionaliteit zelf is niet nieuw: Nutanix Calm biedt de mogelijkheid al een tijdje aan. De integratie met ServiceNow is dat wel.

Je hoeft ServiceNow niet meer te verlaten om Nutanix-clusters te beheren.

Beeld je bijvoorbeeld in dat een ontwikkelaar een database moet opzetten voor een nieuwe app. Via ServiceNow kan de ontwikkelaar bladeren door goedgekeurde database-engines en configuraties. Vindt hij het juiste exemplaar, dan kan hij de uitrol daarvan aanvragen. Nutanix Calm kijkt naar wat er nodig is om de database te draaien, en configureert de infrastructuur. Vervolgens koppelt de back-end via ServiceNow terug dat alles klaar staat voor de ontwikkelaar. De IT-beheerder hoeft zich zo niet meer bezig te houden met de uitrol en configuratie van vanzelfsprekende zaken.

Cloud-ervaring on premises

De totale integratie met ServiceNow zorgt volgens Nutanix voor een gebruikservaring die aanleunt bij wat de publieke cloud aanbiedt. Infrastructuurgebruikers kunnen immers door een overzichtelijke winkel bladeren en aanvinken wat ze willen, waarna het uitgerold wordt. Beheerders krijgen dan weermeer inzichten en zien tijdrovende repetitieve workloads geautomatiseerd worden. Het gebruiksgemak van de cloud komt zo naar de on premises-infrastructuur, klinkt het.