Microsoft breidt Dynamics 365 uit met AI-functies

Microsoft voorziet zijn Dynamics 365 CRM- en ERP-portfolio van een groot aantal nieuwe functies. Vele daarvan zijn gestuurd door artificiële intelligentie (AI) en gebouwd op verschillende Microsoft AI-technologieën. Deze maken deel uit van het nieuwe Azure AI-merk.

Eerder kondigde Microsoft al aan tussen 1 oktober en maart 2020 veel nieuwe functies voor deze apps en andere in de Dynamics 365 en PowerApps-familie aan te bieden. Het is onderdeel van de zogeheten Wave 2-release, aldus ZDnet. De softwarereus levert momenteel al verschillende AI-centrische ‘Insights’-applicaties, als onderdeel van zijn Dynamics 365-productfamilie. Het gaat dan om Customer Insights, Customer Service Insights, Market Insights en Sales Insights.

Customer Insights en Product Insights

Een van de nieuwe functies gericht op Customer Insights biedt naast de huidige business-to-consumer (B2C)-ondersteuning nu ook applicatieondersteuning voor business-to-business (B2B)-transacties. Microsoft lanceerde Customer Insights afgelopen voorjaar met als doel AI te gebruiken om de analyse van klantgegevens te verbeteren.

Verder lanceert Microsoft een gloednieuwe app binnen de Insights-familie, genaamd Product Insights. Deze app gebruikt AI om gebruikers productgebruik beter te helpen begrijpen, om pro-actief producten te ontwerpen en productproblemen op te lossen.

IoT Intelligence

Ook de Dynamics 365 Virtual Agent voor de klantenservice-bot is voorzien van een nieuwe functionaliteit. Het is voortaan mogelijk om eerst intern de virtual agents te testen, alvorens deze publiekelijk te lanceren.

Daarnaast is ook Dynamics 365 Supply Chain Management-product uitgebreid met de functie genaamd IoT Intelligence, die klanten helpt een realtime overzicht van de inventaris in te zien.

Bovendien ondersteunt IoT Intelligence ook in het pro-actief beheren van operaties om de up-time te verbeteren, naast ook de doorvoer en productkwaliteit. Verder is de nieuwe functie in staat om problemen te voorspellen en deze pro-actief op te lossen.

Dynamics 365 Commerce

De Dynamics 365 Retail-toepassing wordt vervangen door Dynamics 365 Commerce. Deze app is bedoeld om de backoffice, winkel, callcenter en digitale ervaringen te verenigen. Commerce is vanaf heden beschikbaar in privé-preview en wordt door Microsoft zelf bestempeld als ‘een evolutie van Dynamics 365 Retail’, die nu end-to-end commerce-mogelijkheden omvat.

Ook komt er een nieuwe Dynamics 365 Connected Store-app. Deze is bedoeld om een holistisch beeld en meer inzicht te geven in wat er gebeurt in een fysieke winkellocatie. Klanten kunnen hiermee voortaan pro-actief acties ondernemen.

Azure AI

De AI-toevoegingen in al deze nieuwe functies en apps zijn afkomstig van bestaande Azure AI-services. Microsoft verwijst voortaan dan ook naar ‘Azure AI’ als een merknaam, als de softwarereus doelt op de verschillende AI-technologieën. Azure AI omvat Azure Machine Learning, Azure Databricks en ONNX (machine learning), Azure Search en Form Recognizer (knowledge mining) en Azure Cognitive Services en Azure Bot Service (AI app / agent-services).

Microsoft organiseert op 10 oktober een virtuele lanceringswebcast over zijn Wave 2-plannen.

Lees ook: Microsoft onthult 238 pagina’s aan nieuwigheden in Dynamics 365