2min

Tags in dit artikel

,

Microsoft heeft onlangs in Amerika de tweede versie van haar "iPod-killer" gelanceerd, de Zune 2. Normaliter prijst een bedrijf het eigen product aan, maar de baas van de Zune-divisie heeft misschien besloten om de marketingstrategie tijdelijk aan te passen door de iPhone te labelen als "een belabberde iPod".

J. Allard, hoofd van de Zune-divisie bij Microsoft, begon de aanval terwijl hij lichte hints gaf dat het bedrijf wellicht aan een rivaal voor de iPhone werkt. Hij claimt dat Microsoft de mogelijkheid open laat en dat het bedrijf functies van haar Zune-mediaspelers naar het Windows Mobile-platform over wil brengen.

Volgens Allard is er een mogelijke overlapping tussen de Zune en telefoons. "Wanneer je de Zune ziet, zeg je: ‘ik wil dat mijn muziekervaring op de telefoon net zoals die van de Zune is’," aldus Allard.

Hij vertelt dat hij de iPhone prachtig en gemakkelijk om te gebruiken vindt, maar dat de mensen hem niet kopen voor de muziekfuncties. "Mensen kopen het omdat het een telefoon van Apple is, niet omdat het een iPod is," zo claimt hij. "Het is een belabberde iPod. Je kunt niet naar een volgend nummer gaan zonder naar het apparaat te kijken. Je kunt niet gaan rennen met het ding." Voor het laatste argument gaf hij echter geen verklaring.

Microsoft had gelijksoortige telefoonsoftware uitgebracht kunnen hebben, wanneer de invloed van de telecomproviders kleiner was geweest, aldus Allard. "In het verleden was de provider degene die knopen doorhakte en beslissingen maakte. Een provider staat niet in de beste positie om te bepalen hoe een menu ontworpen moet worden. "