2min

Tags in dit artikel

Hitler besefte blijkbaar goed dat door de oorlog vele gebouwen en kunstschatten verwoest werden. Daarom stuurde hij er fotografen op uit om die bepaalde ‘kunstschatten’ te fotograferen. Dit fotoarchief is inmiddels op internet beschikbaar.

Uit veiligheid voor de oorlog bracht Hitler museumkunst in veiligheid. Gebouwen, altaars, fresco’s, en dergelijke konden moeilijk ergens veilig opgeslagen worden. Daarom liet hij deze op beeld vastleggen.

Het fotoarchief, bestaande uit foto’s daterende van 1943 tot 1945 toont zo’n 480 gebouwen in Duitsland en bezette gebieden. De gehele collectie bestaat uit maar liefst 39.000 foto’s, in kleur!
Het zijn wel allemaal binnenopnames, die noodzakelijk waren voor eventuele restauratie van de kunststukken. Buitenopnames werden niet door Hitler gefotografeerd, omdat die meestal al bestonden.

Stephen Klingen, leider van het archief, liet weten dat de fotografen grote problemen hadden met de kleurenfoto’s. Om de foto’s in te kleuren maakten ze gebruik een methode van Agfa die in 1936 werd geïntroduceerd.
De verschillen tussen het originele kunststuk en de foto waren uiteindelijk té groot, waardoor de filmfabrikant, de fotografen en het Duitse propagandaministerie twee keer samenkwamen in Wenen om een oplossing te vinden voor dit probleem.
Na het ontwikkelen van de foto’s gingen sommige fotografen terug naar het origineel om de werkelijke kleuren met de foto te vergelijken.

De Duitsers waren echter met de 480 gebouwen nog niet eens op de helft van hun streven. Destijds bepaalde het Duitse ministerie dat de kunstschatten van 2000 gebouwen hadden moeten worden gedocumenteerd. Dit ging echter een zeer duur project zijn geweest.

Wil je de foto’s bekijken, dan kun je het fotoarchief op www.zi.fotothek.org bekijken.