SAP ondersteunt Belgische bedrijven met eerste stap in digitale transformatie

Met de opening van een Customer Experience Center in de kantoren in Evere, wil softwareleverancier SAP Belgische ondernemingen ondersteunen bij hun digitale transformatie. Bedrijven kunnen er ontdekken hoe ze de nieuwste tehnologische innovaties kunnen inzetten en er competitief voordeel uithalen.

Uit de resultaten van SAP’s recentste Technobarometer blijkt dat 60 procent van de Belgische bedrijven zelf aangeeft dat groei en competitiviteit steeds moeilijker wordt, als er geen stappen worden gezet richting digitale transformatie. De bevraging gebeurde bij 1.092 bedrijven, representatief verdeeld over sectoren, bedrijfsgrootte en regio.

Eerste stap

“De grote uitdaging voor bedrijven blijkt echter de eerste stap te zijn. Hoe begin je eraan? Wat moet er eerst gebeuren? De bedoeling van het SAP Customer Experience Center is net die eerste stap te zetten. We willen bedrijven inspireren en hen de mogelijkheid geven om aan den lijve te ondervinden wat technologische innovaties voor hen kunnen betekenen”, vertelt Alain Georgy, Managing Director bij SAP België en Luxemburg.

Vorig jaar gaf meer dan 75 procent van de Belgische kmo’s aan in de beginfase van digitale transformatie te zitten. Met het Customer Experience Center wil SAP deze bedrijven inspireren en nieuwe perspectieven aanreiken om op basis van bedrijfsdata hun digitaal potentieel te ontdekken. Aan de hand van fysieke modellen, demonstraties en use-cases, wordt gedemonstreerd hoe nieuwe technologieën als blockchain, machine learning en internet of things de bedrijfsvoering kunnen optimaliseren.

Drie ruimtes

Het Customer Experience Center bestaat uit drie ruimtes: een inspiratieruimte, een designruimte en een prototypingruimte (foto). In de inspiratieruimte krijgen bedrijven op maat gemaakte demo’s te zien van hoe digitale transformatie in hun organisatie kan worden ingezet. Helemaal geïnspireerd, kan vervolgens in de designruimte gebrainstormd worden over concrete ideeën en oplossingen. Die kunnen in de prototypingruimte snel worden uitgewerkt, getest en aangepast.

Hoewel het ervaringscentrum woensdag pas officieel werd geopend, heeft SAP reeds enkele klanten mogen verwelkomen. Bovendien heeft het bedrijf ook al gelijkaardige centra in buitenlandse vestigingen, die het succes van de aanpak reeds aantoonden. “Bedrijven met wie we dit soort trajecten afleggen, ontdekken snel hoe ze een versnelling hoger kunnen schakelen. Ze ondervinden hoe ze de digitale transformatie kunnen omzetten in een opportuniteit om er sterker uit te komen”, zegt Georgy.

SAP City

Naast bedrijven verwelkomt SAP ook start-ups, universiteiten en partners om samen nieuwe inzichten en toepassingen te ontdekken. Het doel is om digitaal ‘tastbaar’ te maken en het Customer Experience Center is daarbij een eerste stap. “In de toekomst willen we ook een SAP City uitbouwen waarbij we bedrijven helemaal onderdompelen in hun eigen omgeving. Niets hoeft Belgische bedrijven nog tegen te houden om een ‘Intelligent Enterprise’ te worden”, besluit Georgy.