2min

YouTube gaat zich ook mengen op de muziekstreamingmarkt. Het bedrijf wil daarmee rivalen Spotify en Apple bijbenen en een graantje meepikken van de zeer lucratieve markt van muziekstreaming. Overigens zouden er al afspraken gesloten zijn tussen YouTube en enkele grote platenlabels.

Dat meldt financieel persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen binnen YouTube. Het dochterbedrijf van Alphabet zou al een afspraak hebben gemaakt met Warner Music Group, een van de drie grootste platenlabels van de wereld. Verder vinden er gesprekken met Sony Music Entertainment en Universal Music Group plaats. Ook schijnen er vergevorderde gesprekken met Merlin, een consortium van onafhankelijke labels, te zijn.

Meer inkomsten

Een manier voor YouTube om exclusieve deals te sluiten met platenlabels ligt in extra lucratieve deals. De grootste labels klagen namelijk dat ze niet genoeg geld betaald krijgen voor alle gestreamde muziek. Daar zou YouTube op inspelen door de labels meer geld te bieden.

Daar komt overigens bij dat labels vinden dat YouTube ze niet genoeg geld geeft voor de muziek die al gestreamd wordt op de videosite. Daar is al veel gratis muziek te beluisteren en volgens platenlabels krijgen ze daar niet genoeg compensatie voor. Met een eigen muziekdienst zou YouTube meer geld kunnen betalen aan de labels en hen tevreden houden.

Derde poging

Google heeft al meermaals geprobeerd een muziekstreamingdienst te lanceren via YouTube. De eerste werd in 2011 geïntroduceerd: Google Play Music. Helaas scoorde die niet heel goed en besloot men als aanvulling in 2014 YouTube Music Key te lanceren. Dat werd in 2016 YouTube Red en richt zich nu op het aanbieden van extra betaalde content.

De nieuwe dienst die Google wil lanceren zou YouTube Remix heten en lijken op Spotify wat de streamingmogelijkheden betreft. Verder worden er ook elementen van YouTube ingebouwd, waaronder videoclips. Ook vinden er gesprekken plaats tussen YouTube en muzikanten om de dienst te promoten, zodat de lancering wat soepeler gaat.

Naar het schijnt wil men de dienst in maart lanceren.