Volkswagen en Google brengen kwantumcomputers naar auto-industrie

Computers spelen een steeds belangrijkere rol bij auto’s. Dat ziet ook autofabrikant Volkswagen, want dat gaat met google samenwerken om kwantumcomputers naar auto’s te brengen. Het doel: slimmere auto’s maken en een betere infrastructuur realiseren.

De twee bedrijven zijn van plan om samen onderzoek te doen op drie verschillende gebieden. Allereerst gaan de bedrijven kijken naar verkeersoptimalisaties. Daarnaast worden machine learning processen bestudeerd en gaan de bedrijven nieuwe materialen en structuren ontwikkelen, in een poging de batterijen van elektrische voertuigen te verbeteren.

Samenwerking technici

Technici van de Duitse autofabrikant werken in de IT-labs van San Francisco en München met wetenschappers van Google aan nieuwe simulaties en algoritmes. Die moeten naar het universal quantum computing platform van Google gebracht worden. Dankzij kwantumtechnologie – die nog in de kinderschoenen staat – kunnen berekeningen veel sneller uitgevoerd worden dan op traditionele binaire systemen.

Een van de projecten waar Volkswagen en Google zich op richt, is het gebruik van kwantumcomputers om bestaand onderzoek naar de optimalisatie van verkeersstromen te verbeteren door nieuwe variabelen mee te nemen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar factoren als beschikbare laadpalen voor elektrische auto’s, lege parkeerplaatsen en routeplanners. De gedachte is om reistijden flink terug te brengen door ook deze factoren mee te wegen. Hierbij wordt verder niet alleen gekeken naar individuele chauffeurs, maar ook naar stedelijke planning.

Kunstmatige intelligentie

Een ander zeer belangrijk onderdeel van de samenwerking van de twee bedrijven ligt in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. AI en machine learning worden gezien als een cruciaal onderdeel om volledig autonome auto’s mogelijk te maken. Daarom doen de twee bedrijven ook hiernaar gezamenlijk onderzoek.

Daarbij wordt ook weer verder gekeken dan alleen het ontwikkelen van slimmere auto’s, maar kijken de ontwikkelaars ook naar nieuwe functies voor in voertuigen. Gedacht kan worden aan een slimme assistent die bijvoorbeeld de chauffeur kan helpen bij het vinden van een parkeerplek of de beste route.

Volkswagen hield zich hier overigens al mee bezig. De autofabrikant claimt de eerste in zijn bedrijfstak te zijn die gebruik maakt van kwantumtechnologie. In maart kondigde het nog de afronding van een studie naar optimale verkeersstromen voor de 10.000 taxi’s in Peking aan.