2min

Gisteren bracht Mozilla met Firefox Quantum de grootste update in jaren naar zijn browser. Niet alleen is deze sneller en lichter gemaakt, ook komt er nog een andere kleine verandering naartoe. Google is, als je in de Verenigde Staten, Canada, Hong Kong of Taiwan woont, weer de standaardzoekmachine.

In 2014 sloot Mozilla nog een deal met Yahoo. Toen werd dat de standaardzoekmachine van de browser voor Amerikaanse gebruikers. Het was een kleine verandering, maar wel een waar fikse kritiek op kwam, omdat sommige mensen het gevoel kregen dat Mozilla de keuze niet voor zijn gebruikers gemaakt had.

Mozilla komt erop terug

Nu komt Mozilla echter terug op de deal die het met Yahoo maakte. Dat is interessant, want de deal werd voor vijf jaar gemaakt. De afspraak is dus nog niet helemaal af, maar aan de site TechCrunch laat het bedrijf weten waarom het hiervoor gekozen heeft.

“We hebben ons contractuele recht om de afspraak met Yahoo! te verbreken gebruikt, wat kon door een aantal factoren, waaronder doen wat het beste is voor ons merk, onze voortdurende pogingen om goede zoekervaringen te bieden en de bredere content ervaring van onze gebruikers te verbeteren. We geloven dat er kansen liggen met Oath en Verizon buiten zoekfuncties,” laat Mozilla’s Denelle Dixon weten.

“Als onderdeel van onze focus op de gebruikservaring en prestaties in Firefox Quantum, zal Google onze nieuwe standaardzoekmachine worden in de Verenigde Staten, Canada, Hong Kong en Taiwan. Met meer dan zestig voorgeïnstalleerde zoekmachines die in meer negentig talen beschikbaar zijn, biedt Firefox meer keuze dan welke andere browser dan ook.

Eigen inzicht

Vorig jaar schreef Recode nog dat er een dure clausule in het contract tussen Yahoo en Mozilla zat. Het bedrijf dat Yahoo over wilde nemen, zou – indien Mozilla de samenwerking stop wilde zetten – 375 miljoen dollar per jaar moeten betalen om de deal toch in stand te houden. Dankzij die clausule kon Mozilla nu dus weglopen zonder hoge kosten.

Hiermee is Google ook weer de voornaamste zoekmachine van Mozilla in bijna heel de wereld. In China is de standaardzoekmachine Baidu en in Rusland, Turkije, Wit-Rusland en Kazachstan zoeken mensen standaard met Yandex. Dat soort deals leveren het bedrijf flink wat geld op. In 2014 boekte Google nog 323 miljoen dollar over naar Mozilla. Vermoedelijk betaalt het nu weer een mooi bedrag.