Huawei België voelt effect Amerikaanse sancties op smartphoneverkoop

Huawei zou als gevolg van de Amerikaanse ban een kwart van zijn marktaandeel in België verloren zijn. Dat schrijft De Tijd op autoriteit van marktonderzoeksbureau GfK.

Huawei kon vorige week goed nieuws voorleggen. Ondanks de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, waarbij de telecomreus zich in het oog van de storm bevindt, wist het bedrijf een groei van 23,2 procent in zijn halfjaaromzet te realiseren.

Wat Huawei niet vertelde, is dat de smartphonedivisie van het bedrijf in het tweede kwartaal van 2019 wereldwijd stopte met groeien als gevolg van de Amerikaanse ban die sinds half mei van kracht is. Amerikaanse bedrijven mogen sindsdien geen handel meer voeren met Huawei, tenzij ze daarvoor expliciete toestemming krijgen van de Amerikaanse overheid.

Dat verbod heeft een duidelijke impact gehad op de smartphoneverkoop van Huawei. Het aantal verscheepte smartphones in thuisland China nam weliswaar met een derde toe, maar de internationale markt bleef achter, net zoals oprichter en CEO Ren Zhengfei eerder had voorspeld.

België

De Tijd citeert nu cijfers van GfK waaruit blijkt dat Huawei ook in België een tik heeft gekregen. Huawei vertegenwoordigde voor de ban zo’n 20 procent van de Belgische smartphonemarkt, maar zakte volgens het marktonderzoeksbureau tot onder 15 procent na de ban. GfK wilde geen exact percentage, noch absolute verkoopcijfers delen. Ook Huawei wenste tegenover De Tijd niet te reageren.

Reden voor de terughoudendheid bij de Belgische consument is wellicht de onduidelijkheid die ontstond over de samenwerking tussen Huawei en Google, nadat de ban in werking trad. Google zag zich gedwongen om de Android-licentie van Huawei (tijdelijk) in te trekken, waardoor toekomstige smartphones van de fabrikant niet langer toegang zouden krijgen tot Google-diensten en belangrijke updates. Onder meer Test-Aankoop raadde daarom aan de aankoop van een Huawei-smartphone minstens even uit te stellen.

Korte termijn

De impact liet zich vooral in de eerste weken na de ban voelen, vanwege alle onduidelijkheid. Ondertussen is het verlies van marktaandeel gestabiliseerd, maar het kan nog enige tijd duren voor Huawei het verloren terrein weer heeft goedgemaakt. Huawei was sinds vorig jaar doorgestoten naar de tweede plaats op de smartphonemarkt, na Samsung en voor Apple.

Huawei’s bestuursvoorzitter Liang Hua zei tijdens de voorstelling van de kwartaalresultaten dat de Amerikaanse sancties op korte termijn invloed hebben, maar dat het bedrijf wel op koers blijft. “We blijven investeren zoals gepland, waaronder 120 miljard yuan (15,6 miljard euro) in R&D dit jaar alleen al. We gaan de uitdaging aan en we zijn zeker dat voor Huawei een nieuw stadium van groei zal aanbreken wanneer het ergste achter ons is.”

Gerelateerd: Intel vraagt toestemming om toch aan Huawei te verkopen