Belgische bedrijven lopen achter in AI-adoptie door onbegrip

Slechts een derde van de Belgische bedrijven heeft artificiële intelligentie geïmplementeerd. Dat is ver onder het wereldwijde gemiddelde van 90 procent. Veel ondernemingen weten niet wat AI is en hoe ze de technologie binnen hun organisatie kunnen inzetten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Avanade, leverancier van innovatieve digitale diensten. Voor het onderzoek werd de perceptie over data, analytics en artificiële intelligentie gepeild onder 150 Belgische executives op C-niveau.

“We merken bij de Belgische bedrijfsleiders wel degelijk belangstelling om AI te beginnen gebruiken. Toch aarzelen ze om de stap te zetten. Hoewel de technologie vaak cruciaal wordt genoemd voor meer efficiëntie en operationele effectiviteit, worstelen bedrijfsleiders er vaak mee hoe en waar ze data, analytics en AI in hun business kunnen integreren. Dat alles met oog op de grootst mogelijke impact,” zegt Patrick Tack, data- en AI-expert bij Avanade Belgium.

Gebrek aan kennis

Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van plan is AI te integreren in de eigen activiteiten. Ruim 79 procent van de respondenten gelooft zelfs dat AI de business in de toekomst sterk zal beïnvloeden. Toch geeft 55 procent van de beleidsvormers toe dat ze, naast koudwatervrees, AI-technologieën en specifieke toepassingen nog niet volledig begrijpen. Laat staan wat deze voor hun bedrijf kunnen betekenen.

Leidinggevenden (72 procent) lijken beter inzicht te hebben inzake AI-technologie dan directeurs (57 procent). Bovendien vrezen sommige bedrijfsleiders dat het gebrek aan kennis problemen zal veroorzaken binnen de hele organisatie. Zo denkt 29 procent van de Belgische bedrijfsleiders dat AI hun werknemers zenuwachtig en zelfs bang maakt.

Use-cases en transparantie

Wel beschouwen de meeste bedrijfsleiders het als hun verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat data- en analysetools begrijpbaar zijn voor werknemers (82 procent) en voor consumenten (78 procent). Use-cases en transparantie over de voordelen zouden mogelijk de angst doen wegebben. Iets waar volgens de respondenten externe hulp voor nodig is.

Zeker 81 procent van de respondenten gelooft dan ook dat het inschakelen van analisten en strategen een verschil maakt in het verduidelijken van de output van AI-algoritmen en de impact ervan op de business. Ook zouden ethici in dienst genomen moeten worden, zodat de data en AI op ethische wijze worden gebruikt.

Gerelateerd: Benelux kampt met gebrek aan investeringen en kennis in cybersecurity