Nvidia verdubbelt field of view Hololens met experimentele AR-bril

Nvidia sleutelt aan een prototype van een Hololens-alternatief dat de field of view van het AR-ervaring meer dan verdubbelt. Een slimme omarming van de biologie van de ogen maakt de verbetering mogelijk.

De achilleshiel van AR-technologie vandaag is ongetwijfeld het beperkte gezichtsveld. Op promovideo’s van de Hololens en andere AR-headsets lijkt het alsof de bril je hele wereld voorziet van virtuele items, maar in werkelijkheid is het AR-deel slechts zichtbaar in een klein stuk van je gezichtsveld. Zou je recht voor een virtueel geprojecteerd huis staan, dan zie telkens maar een stukje van dat huis, zwevend in de echte wereld waar niets staat. Dat is nefast voor de immersie.

Fovea centralis

Een individueel menselijk oog heeft een gezichtsveld van ongeveer 135 graden horizontaal en 180 graden verticaal. De hololens projecteert zijn beeld te vergelijking in een veld van 43 graden op 29 graden. Nvidia bouwt op dit moment aan technologie die dat gezichtsveld meer dan verdubbelt. De experimentele ‘Foveated headset’ bedekt 85 graden op 75 graden per oog. Dat is nog steeds niet het volledige gezichtsveld, maar al wel voldoende om het ongedekte deel naar het perifere zicht te bannen.

De fovea centralis waar de headset naar genoemd is, is het hogeresolutiedeel van het oog. Het bevat de hoogste concentratie kegeltjes en is verantwoordelijk voor ons scherp zicht. Om meer dan een klein stukje scherp te zien, beweegt een oog de hele tijd snel over en weer. De hersenen combineren de data vervolgens tot een breeds en scherp beeld, al kan je zelf ook duidelijk zien dat je perifere zicht van lagere kwaliteit is. Probeer de scherpte van je omgeving bijvoorbeeld in te schatten terwijl je dit leest.

Bliksemsnel bewegen

Nvidia bouwde een systeem dat de bewegingen van het oog kan volgen en erop kan inspelen. Dat maakt het mogelijk om AR-content consequent in hoge resolutie te projecteren op de fovea centralis, terwijl de rest van het oog slechts data in lagere resolutie te zien krijgt. De experimentele headset is uitgerust met een systeem van kleine motors die de snelheid van de oogbewegingen kan evenaren om het effect constant te houden. Vanuit een grafisch perspectief is het systeem een stuk efficiënter: slechts een fractie van het totale beeld moet in hoge resolutie worden gerenderd. Hetzelfde geldt voor de projectie: een duur highres micro-oledscherm neemt slechts een klein stukje van het beeld voor zijn rekening.

Het resultaat is in theorie over de hele lijn superieur aan de Hololens. Bovendien gaat het om een vroege iteratie van de technologie. Het is erg denkbaar dat toekomstige versies van de bril uiteindelijk het hele gezichtsveld zullen dekken. Voorlopig lijkt Nvidia vooral geïnteresseerd in de technologie. Over plannen voor commercialisering is nog niets geweten.

Gerelateerd: Eerste indruk: Microsofts HoloLens 2 is klaar voor het echte werk