IBM ziet omzet opnieuw krimpen, kijkt naar Red Hat voor groei

IBM zag zijn omzet voor het vierde kwartaal op rij dalen, maar presteerde wel beter dan analisten hadden verwacht. Big Blue kijkt voor toekomstige groei naar de overname van Red Hat, die vorige week definitief werd afgerond.

IBM boekte een kwartaalomzet van 19,2 miljard dollar. Dat is een daling van 4,2 procent jaar op jaar, maar wel net iets beter dan de 19,14 miljard dollar die analisten hadden voorspeld. Het is het vierde kwartaal op rij dat het bedrijf zijn omzet zag dalen.

De omzet van Big Blue zit al sinds 2012 in een neerwaartse spiraal, maar ging in 2018 weer even omhoog. Die tijdelijke heropleving was niet zozeer afkomstig van IBM’s inversteringen in nieuwe technologieën, maar net van zijn legacy mainframe computers. Toch is de tanende verkoop van IBM vooral te danken aan kannibalisering van zijn legacy-technologieën en datacenters, zegt Moshe Katri, analist bij Wedbush Securities, aan ITProToday

IBM investeerde de laatste jaren zwaar in nieuwe technologieën, maar dat moet zijn vruchten nog beginnen afwerpen. Het afgelopen kwartaal groeide de omzet uit cloud en artificiële intelligentie wel met 3,2 procent, sterker dan het kwartaal ervoor.

Red Hat

Voor de toekomst zet IBM zijn zinnen op hybrid cloud, met daarin een belangrijke rol weggelegd voor Red Hat. De overname van de opensourcespecialist werd vorige week definitief afgerond, en zal voortaan dus zijn impact laten voelen op de kwartaalresultaten. IBM betaalde 34 miljard dollar voor Red Hat.

De uitdaging waar IBM voor staat, is dat het een absolute laatkomer is op de cloudmarkt. Die wordt grotendeels verdeeld tussen Amazon Web Services en Microsoft Azure, met Google Cloud en andere spelers op een verre achterstand.

Ginni Rometty, CEO van IBM, is ervan overtuigd dat de overname van Red Hat een “game changer” is en het potentieel heeft om het cloudlandschap op zijn kop te zetten. IBM schat dat nog maar 20 procent van de enterprise-applicaties naar de cloud is verhuisd. Rometty ziet een rol weggelegd voor haar bedrijf om een groot deel van de overblijvende markt in te palmen.