Voormalige IBM Watson Marketing gaat verder als Acoustic

Het door IBM afgesplitste Watson Marketing gaat verder als Acoustic. Afgelopen april nam het investeringsbedrijf Centerbridge Partners de 1.000-koppige divisie over. Acoustic moet een ​​meer gerichte benadering van marketing mogelijk maken, geholpen door kunstmatige intelligentie.

“In plaats van ons bedrijf te beschouwen als een technologiebedrijf en naar de grootte van dingen te kijken, willen we de menselijkheid en kunst terugbrengen in marketing. Bovendien willen we begrijpen wat klanten nodig hebben en van bedrijven eisen. We willen ze helpen zichzelf in de markt te laten horen”, aldus Mark Simpson, CEO van Acoustic, tegenover Ad Week.

Volgens Simpson is Centerbridge voornemens zwaar te investeren in Acoustic. Al heeft het bedrijf nog een lange weg te gaan met het oog op de concurrentie. Zo heeft Sales Cloud van Salesforce 37,9 procent van het marktaandeel in zijn bezit. Bovendien is Salesforce zelf ook als strategische partner bij Watson betrokken, waardoor de kans aanwezig is dat het bedrijf dezelfde soorten AI-gestuurde gegevens krijgt, als waar Acoustic op hoopt.

Flexibiliteit

Het lostrekken van IBM zou Acoustic meer flexibiliteit en focus kunnen geven vergeleken met concurrenten als Salesforce en Oracle. Bovendien kan het open ecosysteem een mogelijkheid bieden samen te werken met andere AI-bedrijven, die geen lijntje hebben met IBM.

“Watson heeft een grote impact op het gebied van AI gehad, met name bij het inspireren van de consument. Het heeft echter ook veel verwachtingen gewekt die het niet heeft kunnen waarmaken. Dit heeft een negatief effect gehad op de acceptatie en het enthousiasme voor AI op de markt. Ik zou zeggen dat IBM, gezien deze stap, waarschijnlijk het bedrijf van de belangrijkste IBM P&L-structuur zal scheiden om het zo tijd te geven en te zien of Acoustic het beloofde potentieel kan waarmaken”, aldus Ben Lamm, CEO van het AI-bureau Hypergiant tegenover Ad Week. 

Gerelateerd: IBM voegt AutoAI toe aan Watson Studio voor snellere voorbereiding data