Telenet wil toetreden tot gedeeld mobiel netwerk Proximus en Orange

Telenet wil samen met Proximus en Orange onderhandelen over een mogelijke toetreding tot de beoogde joint-venture die zijn concurrenten vorige week hebben aangekondigd.

Dat zegt de Mechelse operator in een reactie aan persagentschap Belga: “Vandaag hebben we geen zicht op de details van het voorgestelde akkoord tussen Orange en Proximus, maar we zouden graag de mogelijkheid krijgen om met Orange en Proximus rond de tafel te zitten om een mogelijke toetreding tot het initiatief te bespreken.”

Proximus en Orange maakten vorige week bekend dat ze een samenwerking aangaan om hun mobiele toegangsnetwerken te delen. Denk daarbij aan masten, antennes en basisstations, die de ‘last mile’ van het netwerk uitmaken. Beide operatoren blijven wel hun eigen core-netwerk en spectrum gebruiken, en concurreren op vlak van prijzen en diensten.

Netwerkkwaliteit

Hoewel dit een primeur is voor België, zijn gelijkaardige samenwerkingen tussen operatoren wereldwijd al in verschillende landen terug te vinden. Door onderdelen van het mobiele toegangsnetwerk te delen, kunnen operatoren de efficiëntie van hun netwerkactiviteiten verhogen en investeringen in nieuwe netwerktechnologieën verzekeren.

Voor de gebruiker betekent het in de eerste plaats een betere mobiele netwerkkwaliteit en betere dekking ‘deep indoor’, maar ook sneller een bredere uitrol van 5G, van zodra het nodige spectrum daarvoor geveild is. Daarvoor zijn bovendien minder antennesites nodig, wat het totale energieverbruik met ongeveer een vijfde kan verlagen.

Concurrentie

Tegen het einde van het jaar moet een definitieve overeenkomst uit de bus komen, al dan niet samen met derde partij Telenet. De operator benadrukt wel dat bij een eventuele toetreding “de regels inzake concurrentie gerespecteerd moeten blijven”. Ook telecomminister Philippe De Backer (Open VLD) toonde zich daar vorige week al waakzaam over.

“Dat kan goed nieuws zijn voor de consumenten als er ook snel investeringen volgen en de verlaagde kosten terug te vinden zijn in de factuur van klanten en bedrijven. Maar wanneer operatoren erin slagen om én hun kosten én de concurrentie te verlagen, dan is dat uitstekend nieuws voor de aandeelhouders. Maar slecht nieuws voor de consumenten”, aldus de minister.