AI hoog op het prioriteitenlijstje, maar weinig bedrijven zijn klaar

Bedrijven zetten AI hoog op het prioriteitenlijstje voor de komende jaren, maar slechts weinigen zijn voldoende voorbereid om de technologie succesvol uit te rollen in de organisatie. Dat is de conclusie van een nieuw IDC-rapport dat kijkt naar de zakelijke adoptie van AI.

IDC bevroeg voor het rapport wereldwijd 2.473 organisaties die reeds gebruik maken van AI-technologieën. De helft daarvan geeft aan dat AI voor hen een prioriteit is en twee derde probeert een ‘AI-first’-bedrijfscultuur te ontwikkelen, al heeft maar een kwart daarvoor ook een brede strategie uitgewerkt.

Bovendien blijken pijnloze AI-implementaties voor de meerderheid van de organisaties een uitdaging en is een aanzienlijk aantal projecten gedoemd om te mislukken. Een kwart van de respondenten geeft aan dat meer dan de helft van hun AI-projecten falen. Het gebrek aan personeel met geschikte vaardigheden en onrealistische verwachtingen zijn de twee belangrijkste redenen voor mislukking.

Toch stelt IDC ook succesverhalen vast. 60 procent van de bedrijven zegt dat de adoptie van AI hun businessmodellen positief heeft beïnvloed. De helft van de organisaties besloot op basis van die successen een formeel framework te ontwikkelen voor het ethisch gebruik van en beperken van bias en wantrouwen in AI binnen de organisatie. Eén op vier organisaties heeft al een senior managementfunctie gecreëerd om daarover te waken.

AI drijft productiviteit

De belangrijkste redenen voor het opzetten van AI-initiatieven zijn het verbeteren van de productiviteit, wendbaarheid en klantentevredenheid via automatisering. Ook het sneller op de markt kunnen brengen van nieuwe producten en diensten is een belangrijke factor. Kosten, gebrek aan vaardig personeel en bias in de data zijn de belangrijkste elementen die bedrijven tegenhouden om AI-technologie uit te rollen.

“Organisaties die AI omarmen, zullen zorgen voor betere klantbetrokkenheid en versnelde innovaties, een betere concurrentiepositie, hogere marges en productievere werknemers. Organisaties wereldwijd moeten hun visie evalueren en hun mensen, processen, technologie en data transformeren om de kracht van AI te ontketenen”, besluit IDC-analist Ritu Jyoti.