Microsoft maakt inhaalbeweging op Gmail met webversie Outlook

Microsoft rolt een vernieuwde versie van Outook voor het web uit, die enkele functies van Gmail afkijkt en de productiviteit van de online e-mailclient moet verhogen.

Microsoft spreekt zelf van een snellere en modernere ervaring. De nieuwe versie werd tijdens de Ignite-conferentie vorig jaar aangekondigd en de afgelopen acht maanden uitgebreid getest door gebruikers die actief een opt-in gaven. Nu wordt de vernieuwde webversie van Outlook naar alle gebruikers uitgerold.

De grootste visuele verandering is de toevoeging van een donkere modus. Die hult Outlook volledig in een donker jasje, maar je kan nog steeds “het licht aandoen” in individuele e-mailberichten via een zon-icoontje naast de antwoordknop.

Een tweede toevoeging zijn categorieën, waarmee e-mails van een bepaald label kunnen worden voorzien. Gebruikers kunnen meerdere categorieën aan een bericht toevoegen en binnen deze categorieën naar specifieke e-mails zoeken of ze als favoriet markeren. Het nut van deze functie lijkt vooral af te hangen van de inspanning die de gebruiker levert op e-mails correct te taggen.

Een snoozefunctie laat toe om e-mails tijdelijk  uit te stellen, zodat ze op een later moment als nieuw bericht in je inbox verschijnen. Google voegde deze functie vorig jaar toe aan Gmail, nadat ze eerder in het ter ziele gegane Inbox werd geïntroduceerd.

Agenda

Ook de agendafunctionaliteit wordt uitgebreid. Zo krijg je voortaan een overzicht van aankomende gebeurtenissen in de maandweergave.

Microsoft maakt het bovendien efficiënter om online meetings op te zetten. Via een dropdownmenu kan je kiezen tussen een Skype-meeting of eentje via Microsofts zakelijke chatapp Teams. Uitgenodigde deelnemers kunnen rechtstreeks vanuit het agenda-item hun deelname bevestigen, alsook de antwoorden van andere deelnemers zien.

 

Microsoft Outlook Web Agenda

 

Tot slot werd ook een nieuwe versie van de takenlijst toegevoegd, die synchroniseert met Microsofts To-Do-app. Gebruikers kunnen een e-mail als taak markeren om die automatisch aan het takenlijstje toe te voegen.

De vernieuwde Outlook-webervaring wordt vanaf eind juli naar alle gebruikers uitgerold. Gebruikers kunnen de ervaring ook al vroeger krijgen door zelf een opt-in te doen, tenzij dat binnen je organisatie wordt geblokkeerd.