Internet kapot: storing bij Facebook, WhatsApp, Cloudflare, Instagram, Office 365 en Twitter

Als het internet in handen raakt van een handvol grote bedrijven, heeft een kleine storing een grote impact. De afgelopen dagen besloten verschillende belangrijke online-dienstenproviders dat punt pijnlijk duidelijk te maken.

Lukte het je gisteren niet om afbeeldingen te sturen via Facebook en Whatsapp? Misschien werkte Instagram niet? Of merkte je problemen op bij het inloggen in Office365? Dan maar naar Twitter, waar berichten sturen ook niet van een leien dakje ging?

Gisteren was een moeilijke dag voor de belangrijkste internettoepassingen, die samen een duik namen naar aanleiding van verschillende onafhankelijke problemen. Cloudflare probeerde na een eerdere panne deze week nog mee te spelen, maar raakte niet verder dan een half uurtje panne.

Team Facebook

De grootste problemen waren te vinden bij Facebook, Instagram en WhatsApp. Op geen van de drie diensten kon je vlot beelden bekijken of uploaden. Dat maakte Instagram waardeloos en herleidde WhatsApp tot een saaie chatapplicatie, terwijl verschillende nieuwsgierige gebruikers voor het eerst het AI-tag-algoritme van Facebook in actie zaken. Daar kon je immers lezen hoe de AI van Facebook beelden ziet in de tekst die als alternatief voor de afbeeldingen werd geladen.

Dat de panne de drie diensten trof, was niet toevallig. Ze zijn alle drie eigendom van Facebook en bieden een verschillende front-end gekoppeld aan dezelfde back-end. De storing was het resultaat van een probleem met parameters in de url’s van afbeeldingen over het hele Facebook-ecosysteem heen. Het defect maakte erg voelbaar precies hoe groot de invloed van Facebook op het leven van de dagelijkse internetgebruiker is.

Twitter en Microsoft spelen mee

Facebook communiceerde de panne ironisch genoeg via Twitter, dat daarop reageerde met eigen problemen. De direct messages van Twitter stopten voor verschillende mensen met werken. De impact bleef beperkt tot Europa en een stuk van de VS, en niet iedereen leek getroffen.

Op naar Microsoft dan, waar verschillende mensen gewag maakten van verbindingsproblemen met Office 365. Inloggen bleek geen optie voor hen. De problemen waren onregelmatig en niet iedere gebruiker werd ermee geconfronteerd. Microsoft loste het probleem na enkele uren op door een nieuw authenticatiecertificaat uit te rollen naar de getroffen infrastructuur.

Herkansing voor Cloudflare

Tot slot was er nog Cloudflare. Eerder deze week werd de netwerkspecialist getackeld door Verizon, dat het bedrijf in de VS door een misconfiguratie onderuit haalde. Dat had vooral in de VS impact, waar grote delen van het internet onbereikbaar werden.

Gisteren wilde Cloudflare ook zijn duit in het zakje doen, dus prutste het aan de detectieregels van een firewall die plots in overdrive ging. De beschikbare cpu-kracht bleek ontoereikend met een panne van een halfuur tot gevolg.

Gisteren was met andere woorden geen uitstekende dag voor het internet. Met problemen bij Facebook, Microsoft, Twitter en Cloudflare werd zowat iedere gebruiker wel met één of andere vorm van een defect geconfronteerd.

De storingen maken duidelijk hoezeer het internet voor velen een verzameling van een handvol toepassingen en applicaties is geworden, en hoe groot de impact is als slechts enkele van ’s werelds grote technologiebedrijven een vrijdagmiddagmomentje beleven.