2min

Tags in dit artikel

, ,

LinkedIn laat weten een nieuw platform gelanceerd te hebben, dat de naam LinkedIn Audience Network draagt. Hiermee maakt het zakelijke netwerk het mogelijk om gesponsorde content ook buiten zijn eigen nieuwsfeed te plaatsen. Deze stap lijkt voort te komen uit de overname van Microsoft, dat vorig jaar 23 miljard euro betaalde voor LinkedIn.

De gesponsorde content kan voortaan namelijk ook getoond worden binnen andere diensten van Microsoft. Te denken valt bijvoorbeeld aan MSN (tegenwoordig een nieuwssite) en aan Outlook.com. Tevens moet het ook mogelijk worden via derde partijen, uitgevers, de content te tonen, hiervoor gebruikt LinkedIn exchanges zoals MoPub, Google’s AdX, Rubicon en Sharethrough.

Voorlopig is LinkedIn Audience Network gelimiteerd voor gesponsorde berichten, maar dat format zal in de toekomst uitbreiden. Het wordt dan bijvoorbeeld mogelijk bij native video, waarbij LinkedIn-gebruikers de mogelijkheid krijgen om video’s op te nemen en direct naar het platform te uploaden. Op dit moment zijn voor deze functie nog geen advertenties mogelijk.

Kwalitatieve content

Om de kwaliteit te verzekeren, heeft LinkedIn een lijst opgesteld van desktop-publishers die veilig zouden moeten zijn. Voor de mobiele versie werkt LinkedIn samen met partners om verschillende categorieën uit te sluiten voor zijn B2B-publiek. Daaronder vallen onder andere advertenties voor daten of gaming. LinkedIn werkt momenteel echter nog niet samen met geverifieerde partners, maar tegenover AdExchanger laat een productmanager weten te investeren in meer veiligheid, zodat advertenties alleen kwalitatieve content bevatten.

Deze stap van het zakelijke netwerk is ongetwijfeld bedoeld voor het verhogen van zijn eigen omzet. Toch krijgen marketeers door LinkedIn Audience Network meer mogelijkheden om doelen te halen en hun investering in de reclames terug te verdienen. Er deden al 6000 adverteerders mee aan de bèta van het programma, waarbij het aantal unieke kliks tot 80 procent toenam. Sommige deelnemers zagen de engagement voor hun reclame vier keer zo hoog worden. Gemiddeld nam het aantal unieke impressies met drie tot dertien procent toe.