Proximus vindt zichzelf heruit met Android-decoder en slimme advertenties

Proximus herpositioneert zich als digitaliseringspartner naar zijn klanten. Dat vertaalt zich in een vernieuwd aanbod naar de consument toe met moderne digitale ervaringen maar ook in innovaties op het vlak van reclame.

De missie van Proximus is voortaan om innovatieve digitale ervaringen naar de klant te brengen. Dat verklaart het bedrijf zelf ter toelichting van de nieuwe digitale strategie. De slogan van de telecomprovider verandert naar ‘Think possible’ en met die nieuwe leuze gaan meteen een heleboel aankondigingen gepaard. Proximus wil zich niet meer opstellen als geïsoleerde entiteit en schrikt er niet voor terug om moderne innovaties naar klanten te brengen.

Android-decoder

De meest opvallende vernieuwing daarbij is de nieuwe decoder voor consumenten. De V7-decoder ondersteunt 4K HDR en zal draaien op Android P. Een dergelijke Android-integratie is een primeur voor een Europese telecomspeler.

De integratie heeft verregaande implicaties. Het toestel is voortaan immers compatibel met de Play Store, wat consumenten de optie geeft om apps als Netflix, YouTube of Plex rechtstreeks vanuit de Play Store te downloaden. Bovendien gaat de decoder spraakbesturing ondersteunen. Wat compatibiliteit betreft kan dat al tellen. Dat de decoder ook dienstdoet als Chromecast, is in dat opzicht de kers op de taart.

Pick

Verder blijft het klassieke tv-aanbod uiteraard beschikbaar en kunnen klanten tot 400 uur aan televisiemateriaal opnemen in de cloud. Bij het nieuwe toestel hoort een nieuwe interface. Die krijgt de noemer Proximus Pick mee. Proximus omschrijft Pick als een gepersonaliseerde ervaring die de consument moet helpen om het juiste entertainment te kiezen. Zie het als een dashboard dat live tv en video van andere bronnen combineert en gebruikers suggesties doet op basis van hun kijkgedrag. Pick zal ook toegankelijk zijn via een webinterface of een app.

Ook aan de gamers wordt gedacht met de integratie van Shadow. Dat is een streamingdienst voor spellen waarmee gebruikers de nieuwste titels kunnen spelen vanuit de cloud, dus zonder dat ze zelf een krachtige console of PC nodig hebben. De functionaliteit zit ingebakken, het abonnement niet. Shadow biedt een PC in de cloud die je voor een maandelijkse abonnementskost kan benutten. De games moet je nog zelf kopen.

Gepersonaliseerde reclame

Ook langs zakelijke kant innoveert Proximus. De gepersonaliseerde advertenties die je kent van dagelijks internetgebruik komen naar de tv. Smart Ads heet dat, en het concept moet de advertentiemarkt voor televisie een boost geven.

Proximus wil adverteerders een relevanter platform bieden voor hun campagnes dat gerichter het juiste doelpubliek bereikt. Bestaande reclame kan zo vervangen worden door advertenties die relevanter zijn, zowel op tv als via de app of webinterface. Dat gebeurt in samenspraak met de zenders. Het is de bedoeling dat Proximus hen een relevant platform biedt, niet om hun campagnes te vervangen door eigen spots.

Netneutraliteit

We zijn benieuwd hoe Proximus het aanbod concreet zal integreren. We zien al enkele jaren dat de provider het (net als de concurrentie trouwens) niet te nauw neemt met de principes van de netneutraliteit en pakketten aanbiedt met online-functionaliteit die buiten de internetbundel valt. We kunnen ons inbeelden dat de verleiding groot zal zijn om daar verder in te gaan gezien de mogelijkheden die het bedrijf vandaag introduceert. Los van die bedenking neemt Proximus het voortouw in de uitrol van de nieuwste entertainmentmogelijkheden en zal de Android-decoder nieuwe apps en zaken als spraaktechnologie ongetwijfeld een boost geven in menig Belgische huiskamer.

Gerelateerd: Proximus vangt dalende telecomomzet op met sterke ICT-diensten