Gmail maakt interactieve AMP-mails standaard vanaf 2 juli

E-mails worden binnenkort een pak dynamischer dankzij Gmail en AMP-ondersteuning. Hiermee kan je webgebaseerde taken rechtstreeks in je mailbox uitvoeren zonder dat je naar een externe pagina moet doorklikken. Denk bijvoorbeeld aan het bevestigen van contracten of het invullen van formulieren.

Eind maart startte Google al met een bètaronde om AMP voor e-mails te testen. Hiermee kunnen bedrijven interactieve e-mails opbouwen. De mails wordt gemaakt op basis van Accelerated Mobile Pages (AMP), een framework dat Google aanbiedt om mobielvriendelijke webpagina’s te ontwikkelen.

“In plaats van dat je een individuele e-mailnotificatie krijgt als iemand je in een opmerking noemt, krijg je nu binnen Gmail een volledig actuele thread te zien, waarbinnen je makkelijk kan reageren of op de opmerking kunt reageren”, schrijft productmanager Aakash Sahney van Gmail in een blogpost.

Standaard voor iedereen

De functie is nu nog in bèta beschikbaar, maar vanaf 2 juli kan iedereen met een G Suite-abonnement ermee aan de slag. IT-admins kunnen vandaag kiezen of ze met de bèta willen meedoen, of liever de functie activeren vanaf algemene beschikbaarheid.

 

 

Van zodra zij de functionaliteit activeren, kunnen gebruikers dynamische e-mails ontvangen van iedereen die ze kan versturen. De functie is voorlopig enkel beschikbaar in de webclient van Gmail. De mobiele versie krijgt binnenkort AMP-ondersteuning, maar een exacte deadline geeft Google niet mee.

Vanaf 2 juli wordt AMP-compatibiliteit automatisch ingeschakeld op alle G Suite-edities.

Gerelateerd: G Suite Work Insights is vandaag beschikbaar en trackt nu ook Office-software