Salesforce lijft datavisualisatiespecialist Tableau in voor 15,7 miljard dollar

Salesforce koopt het interactieve gegevensvisualisatie softwarebedrijf Tableau voor 15,7 miljard dollar. Met de overname wil Salesforce zijn vleugels uitslaan op het gebied van datavisualisatie. Het lijft tegelijk uitgebreide tools in voor het identificeren van de hoeveelheid aan gegevens die enterprises verzamelen en gebruiken.

“We brengen ‘s werelds nummer 1 op het gebied van CRM samen met de nummer 1 wat betreft analyseplatforms. Tableau helpt mensen gegevens te zien en begrijpen en Salesforce helpt mensen om klanten te betrekken en te begrijpen. Het is echt het beste van twee werelden voor onze klanten, door twee cruciale platforms samen te brengen. Iedere klant heeft deze nodig om zijn wereld te begrijpen, “zegt Marc Benioff, voorzitter en co-CEO, Salesforce. Volgens Benioff wordt Seattle, het hoofdkantoor van het 86.000-koppige Tableau, meteen ook het tweede officiële hoofdkwartier van Salesforce. 

Einstein uitbreiden

Salesforce heeft de slag om LinkedIn over te nemen verloren aan Microsoft. Hoewel LinkedIn niet zoveel gemeen heeft met Tableau, biedt het platform mogelijkheden voor Salesforce om zijn klantenrelaties en data-intelligentie uit te breiden. Bovendien zou de overname van Tableau ook te maken kunnen hebben met Google. De internetreus maakte afgelopen week bekend de analytics-startup Looker voor 2,6 miljard dollar over te nemen. Al zou Salesforce wel al langere tijd zijn pijlen op Tableau hebben gericht.

Salesforce zou plannen hebben om met de Tableau zijn Einstein-platform uit te breiden. Daarnaast zijn er ook plannen om Customer 360 aan te pakken, een oplossing van de CRM-specialist voor omnichannel-verkoop en marketing. Een voor de hand liggende keuze, gezien de dienst van Tableau draait op het bieden van big picture-inzichten. 

“Gegevens vormen de basis van elke digitale transformatie en de toevoeging van Tableau zal ons vermogen om klantensucces te behalen versnellen door een echt uniforme en krachtige weergave van alle klantgegevens mogelijk te maken”, aldus zegt Keith Block, co-CEO van Salesforce. 

Lees ook: Salesforce lanceert low-code blockchainplatform voor CRM