Meer dan 1 miljoen Belgen gebruiken itsme

De identiteitsapp itsme is ondertussen twee jaar oud en deelt voor de gelegenheid enkele cijfers. Iets meer dan 1 miljoen Belgen hebben ondertussen een account aangemaakt en voerden vorige maand samen 3,7 miljoen acties uit. 

Itsme lanceerde in mei 2017 met de ambitie om indentiteitsverificatie via kaartlezers of wachtwoorden overbodig te maken. De app op je smartphone, je simkaart en een persoonlijke vijfcijferige code (of je vingerafdruk) kunnen worden gebruikt om op tal van diensten in te loggen. Ondertussen hebben 1.069.813 Belgen een itsme-account aangemaakt. Daar komen maandelijkse 50 tot 60.000 gebruikers bij.

De app kende een trage start, maar kan ondertussen bij 33 bedrijven en meer dan 800 overheidstoepassingen worden gebruikt om je identiteit te verifiëren. Denk daarbij aan Tax-on-web, MyPension en MyMinfin, maar ook banken, verzekeraars, telco’s, ziekenfondsen, documentbeheerders enzovoort. Elke maand komen er gemiddeld drie nieuwe partners bij. Een volledige lijst vind je hier.

“Ongeveer een derde van de itsme-acties gebeurt bij de overheid, twee derde bij onze andere partners”, zegt Michael Anseeuw, voorzitter van de raad van bestuur van Belgian Mobile ID. Dat is het consortium van zeven Belgische marktleiders uit de bank- en telecommunicatiesector, dat itsme heeft ontwikkeld.

Eerder dit jaar werd met itsme Sign ook een functie toegevoegd om documenten wettelijk te ondertekenen met je smartphone. De digitale handtekening is onder meer beschikbaar via de platformen van Connective, Doccle, Isabel Group en Luxtrust.

Digitale barrière verlagen

Volgens CEO Kris De Ryck is de barrière voor digitale interactie dankzij itsme verlaagd. “Via de app vinden mensen makkelijker hun weg naar de overheid en andere diensten”, stelt hij vast. “Een toepassing als bijvoorbeeld MyPension wordt via itsme veel vaker bezocht dan voorheen. Voor de overheid is dit uitstekend nieuws. Er worden nu burgers bereikt die vroeger digitaal in de kou bleven staan.”

In dat kader kondigt itsme vandaag ook een nieuw project aan in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting en de vzw WeTechCare, dat de digitale kloof in België wil verkleinen. Dat project werkt momenteel aan een online pedagogische tool om video’s en ander illustratiemateriaal te ontwikkelen, om het gebruik van dagelijkse digitale toepassingen, zoals bankverrichtingen en het doorgeven van meterstanden, te ondersteunen.

Gerelateerd: Itsme laat voortaan wettelijk handtekenen met smartphone toe