G Suite Work Insights is vandaag beschikbaar en trackt nu ook Office-software

Google maakt een nieuwe tool beschikbaar die IT-beheerders meer inzicht geeft in de manieren waarop G Suite binnen de organisatie wordt gebruikt. Work Insights is vanaf nu beschikbaar en geeft informatie over het G Suite-gebruik op teamniveau.

Eind vorig jaar stelde Google de functie al beschikbaar in bèta voor bedrijven om mee aan de slag te gaan. Na bijna 10 maanden testen is G Suite Work Insights klaar om breed uit te rollen naar elke IT-admin die G Suite beheert. De minimale teamgrootte om de functie uit te rollen is 10 personen.

“Work Insights is een tool die speciaal is ontwikkeld om bedrijven te helpen de impact van digitale transformatie binnen hun organisatie te meten en te begrijpen, aangestuurd door G Suite”, pitcht Google de nieuwe functie in een blogpost.

Office-ondersteuning

IT-beheerders kunnen snel organisatorische inzichten krijgen over de implementatie van G Suite op teamniveau (de data wordt geaggregeerd over groepen van tien of meer personen) en de adoptiepatronen van de verschillende G Suite-apps beter begrijpen. Work Insights brengt in kaart welke apps het meest worden gebruikt, door welke teams en wie eventueel nog extra training nodig heeft.

 

g suite work insights

 

De tool brengt verder ook in kaart hoe teams onderling met elkaar samenwerken binnen de organisatie. “Een beheerder kan bijvoorbeeld snel het percentage gebruikers van het verkoopteam dat met het marketingteam samenwerkt opzoeken”, illustreert Google. Zo kunnen patronen worden blootgelegd en opportuniteiten geïdentificeerd om samenwerking over teams heen te bevorderen.

Met de publieke lancering kondigt Google aan dat apps buiten G Suite ook kunnen worden getraceerd. Vandaag worden Microsoft Word, Excel en Powerpoint toegevoegd.

De zoekgigant hoopt dat bedrijven met deze tool grondig kunnen analyseren welke toepassingen binnen G Suite actief worden gebruikt en welke niet, om daarna de nodige optimalisaties door te voeren.

Gerelateerd: Google geeft bedrijven meer inzicht hoe werknemers G Suite gebruiken