Storing bij Google Cloud haalt populaire apps mee offline

Google is pas hersteld van een storing in zijn cloudinfrastructuur, die een groot deel van de eigen diensten en populaire apps van derden vijf uur lang offline dwong. De storing legt de vinger op een zere wonde.

De storing in Google Cloud had rechtstreekse gevolgen voor onder meer G Suite en YouTube, maar ook voor gebruikers van Nest-thermostaten of diensten als Snapchat, Discord en Shopify. De problemen begonnen zondagavond rond half tien en waren pas zo’n vijf uur later opgelost.

“We zullen een intern onderzoek naar dit probleem uitvoeren en passende verbeteringen aanbrengen aan onze systemen om toekomstige herhaling te helpen voorkomen of tot een minimum te beperken. We zullen een gedetailleerd rapport van dit incident geven zodra we ons interne onderzoek hebben afgerond”, schrijft Google in een statusupdate.

Kwetsbare cloud

Dat de storing bij Google Cloud ertoe heeft geleid dat ook verschillende populaire applicaties offline gingen, onderstreept nogmaals het risico om al je eieren in één cloudmand te leggen. Ook toen servers van AWS in maart 2017 lange tijd offline gingen, was een groot deel van het internet tijdelijk niet bereikbaar.

Veel onlinebedrijven hebben hun volledige backend vandaag aan één leverancier toevertrouwd. Hoewel die cloudleveranciers alles in het werk stellen om een hoge uptime te garanderen, kan een storing altijd optreden en je diensten offline dwingen. Naarmate onze wereld steeds meer geconnecteerd wordt, neemt het belang van een back-upplan alleen maar toe.

Gerelateerd: Waarom een multi-cloudstrategie onmisbaar is