Google Assistant in België: dit zijn de lokale integraties die je nu al kan gebruiken

Google heeft vandaag de Belgische versie van de Google Assistant gelanceerd, samen met het begin van een ecosysteem aan lokale partnertoepassingen. Welke lokale diensten zijn vanaf vandaag toegankelijk op Googles spraakassistent? Een overzicht.

Dankzij de introductie van de Google Assistant in Nederland in juli vorig jaar, was het ook in België al langer mogelijk om de spraakassistent in het Nederlands aan te spreken. Die ervaring was evenwel nog niet specifiek toegespitst op ons land. Dat is nu wel het geval. De Belgische Assistant spreekt weliswaar nog altijd met een Hollandse tongval, maar is op de hoogte van Belgisch nieuws en sport, zingt Belgische liedjes en tapt Belgische moppen.

Daarnaast wordt eveneens de deur opengezet voor een ecosysteem van integraties door lokale bedrijven, die hun eigen ‘Actions’ op de spraakassistent kunnen inhaken.  Spraak is in grote delen van de wereld als interface al bijna even belangrijk als de pc of smartphone. “Stembediening is universeel”, zegt Tim van de Rijdt, Product Marketing Search & Assistant bij Google. “Als je kan praten, kan je interageren met de technologie.” Maar dan moet die technologie natuurlijk wel jouw taal verstaan.

Door de lokale verankering doorbreekt Google eindelijk de digitale taalbarrière voor ons land en krijgen bedrijven ook bij ons de mogelijkheid om zich deze nieuwe interface eigen te maken. De eerste resultaten daarvan zijn vandaag al beschikbaar. In de meeste gevallen activeer je de integratie met het commando ‘Oké Google, praat met…’.

 

Google Assistant partners
Een overzicht van de eerste Belgische partners die Actions hebben gebouwd of zullen bouwen voor de Assistant.

Oké Google,…

…wanneer wordt mijn pakje geleverd? 

Bpost integreert zijn mobiele applicatie ‘My bpost’ met de Assistant, zodat klanten snel de status kunnen opvragen van geleverde pakjes of pakjes die nog onderweg zijn. Ook extra functionaliteiten, zoals de openingsuren van het postkantoor en postpunt zullen in de toekomst toegevoegd worden. De integratie van bpost is onmiddellijk beschikbaar.

…wat is mijn mobiel datagebruik?

Proximus heeft een Action gebouwd waarmee klanten hun ‘MyProximus’-account aan de Assistant kunnen koppelen. Zodra de klant actief is, kan hij  vragen stellen over zijn verbruik, openstaande facturen of bijvoorbeeld de roamingkosten in land X of Y. De integratie van Proximus is onmiddellijk beschikbaar.

…zet de digicorder aan.

Ook Telenet heeft al een integratie klaar. De operator introduceerde pas nog zijn nieuwste digicorders met stembesturing en breidt dat nu uit naar de Google Assistant. Commando’s zoals het opstarten van de digicorder en verhogen van het volume kunnen nu al, en zullen nog worden aangevuld met bijvoorbeeld zappen of aanbevelingen voor films en series opvragen. In de toekomst zullen klanten ook informatie over hun Telenet-producten kunnen opvragen.

…zet melk op mijn boodschappenlijstje

Colruyt sleutelt momenteel nog aan zijn Action om boodschappenlijstjes door te geven aan de Assistant. Het lijstje is gekoppeld aan de MyColruyt-app, en kan worden afgevinkt in de winkel of doorgestuurd naar de online afhaalservice Collect&Go. De toepassing leert na verloop van tijd welke producten je voorkeur genieten, om op basis daarvan suggesties te geven. De integratie van Colruyt is vanaf deze zomer beschikbaar.

…wat is het maximumbedrag dat ik per dag kan afhalen?

De Assistant-integratie van ING geeft klanten van de bank een antwoord op veelgestelde vragen. Zo kunnen ze vragen wat het maximumbedrag is dat ze per dag kunnen afhalen met hun betaalkaart of hoe ze een adresverandering kunnen doorgeven. De integratie van ING is onmiddellijk beschikbaar. Ook concurrent KBC werkt ondertussen aan zijn eigen Action voor de Assistant.

…wat is de status van mijn bestelling?

Bol.com heeft al langer een integratie voor de Nederlandse Google Assistant en biedt die ook aan Belgische klanten aan. Wie zijn account koppelt kan onder meer de status van een bestelling opvragen, maar ook zonder die koppeling kan je dingen vragen zoals wat de dagaanbieding is of een suggestie voor een leuk cadeau.

…wat is de eerste trein naar Oostende vanuit Gent?

Ook NMBS springt mee op de trein. Je kan vragen naar treinroutes- en uren, maar ook op specifieke commerciële vragen heeft de Assistant een antwoord. Welke abonnementen zijn er beschikbaar? Wanneer kan je de Go Pass 1 gebruiken? De Google Assistant kan een antwoord geven op de meest gestelde vragen.

…gaat het regenen vandaag?

Belgen en hun obsessie met het weer. Om je nog beter met weersvoorspellingen van dienst te zijn, haakt de Belgische Assistant in op informatie van het KMI.

…geef me de laatste hoofdpunten.

De Google Assistant kan je ook het nieuws voorschotelen en maakt daarvoor in de Belgische versie gebruik van bronnen zoals de VRT en de Mediahuis-kranten. Ook podcasts van bijvoorbeeld de Standaard kunnen via de Assistant eenvoudig worden opgevraagd.

Gerelateerd: Spraakassistenten spreken geen Vlaams: het gevaar van de digitale taalbarrière