Verzekeraars bieden onvoldoende antwoord op actuele technologische dreigingen

Verzekeringsnemers zijn op zoek naar verzekeraars die hen beschermen voor nieuwe dreigingen, en zijn bovendien bereid data met hen te delen als dat voordelen biedt. Verzekeraars zijn hier onvoldoende op voorbereid.

87 procent van de ondernemingen wereldwijd loopt een aanzienlijk operationeel of financieel risico ten gevolge van eventueel cyberaanvallen. Slechts 18 procent is echter degelijk verzekerd tegen de gevolgen van zo’n aanval. Dat blijkt uit het World Insurance-rapport van Capgemini. Verzekeraars lijken onvoldoende in te spelen op actuele cyberdreigingen, terwijl daar vanuit de markt wel vraag naar is.

55 procent van de verzekeringsnemers geeft dan ook aan bereid te zijn om nieuwe verzekeringsmodellen te overwegen als die tegemoetkomen aan de huidige dreigingen. Ondanks die interesse investeert slechts 26 procent van de verzekeraars in dergelijke nieuwe producten.

Moderne technologie

Ook in het gebruik van nieuwe technologie legt het onderzoek een kloof bloot. Verzekeringnemers zijn bereid om hun verzekeraar als partner te zien, en data te delen als dat voordelen biedt. Dat kan bijvoorbeeld om IoT en sensordata gaan, die verzekeringen dan kunnen inzetten om betere risico-analyses te maken. Hoewel 57 procent van de verzekeringsmaatschappijen wel één of andere vorm van AI gebruikt, is slechts 29 procent in staat om ook effectief aan de slag te gaan met data van klanten.

Het onderzoek, dat een uitgebreide bevraging van klanten in verschillende landen waaronder België combineert met interviews met experts, toont aan dat verzekeraars hun rol anders moeten invullen wanneer ze tegemoet willen komen aan de technologische realiteit vandaag. Dat betekent concreet dat ze meer moeten samenwerken met klanten als preventie-adviseur, en zich niet meer uitsluitend als een financiële organisatie mogen zien.

Praktische haalbaarheid

De vraag blijft natuurlijk in welke mate het vanzelfsprekend is om op grote schaal te verzekeren tegen cyberaanvallen. Hoe compenseer je een kmo die in een cyberaanval al zijn operationele data en persoonsgegevens kwijtspeelt? Een bedrag plakken op dergelijke schade is moeilijk, zeker als ze gepaard gaat met imagoschade en een eventueel faillissement.

Toch illustreert het rapport dat de verzekeringssector kan profiteren van een extra spurtje inzake digitale transformatie. De klanten lijken er immers op te wachten.