Intel Xe-grafische kaarten voor datacenters gaan ray tracing ondersteunen

Intels nieuwe Xe-gpu’s krijgen hardwarematige ondersteuning voor ray tracing. Daarmee richt Intel zich agressief op de grafische sector en toont het dat de eigen grafische architectuur bij lancering op het niveau zal spelen van het beste wat Nvidia te bieden heeft.

Intel sleutelt al enkele jaren aan een eigen architectuur voor grafische kaarten. Daarmee wil het AMD en Nvidia gaan beconcurreren, zowel in de professionele markt als in de consumentenmarkt. Intel verklapt nu in een persbericht dat de Xe-gpu’s voor datacenters ray tracing hardwarematig zullen ondersteunen. Daarmee evenaart de chipdesigner Nvidia’s Turing-architectuur.

Ray tracing

Ray tracing is een techniek gebruikt in het renderen van beelden waarbij het pad dat licht aflegt wordt gesimuleerd van de lichtbron tot het object waar het mee reageert. Het is een simulatie die min of meer overeenkomt met hoe licht zich echt gedraagt, en zorgt voor spectaculaire resultaten waarbij er accuraat wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld reflectieve materialen, de impact van semitransparante objecten en andere complexe zaken. Ray tracing is de standaard techniek binnen de animatiesector, zowel voor animatiefilms als voor special effects in live action-films.

Ray tracing is echter een extreem belastende bezigheid, die traditioneel wordt uitgevoerd door cpu’s in een HPC-cluster. Dat heeft onder andere te maken met de nauwkeurigheid die een cpu biedt voor dit type workload. Gpu’s zijn veel efficiënter voor rendertaken, maar kunnen standaard niet op een voldoende nauwkeurige manier overweg met zware ray tracing-workloads.

Sneller en goedkoper

Dat Intel nu laat weten dat zijn Xe-gpu’s wel in staat zijn om hardwarematig ray tracing op professioneel niveau te ondersteunen, is dan ook groot nieuws. Het heeft het potentieel om het renderen van beelden drastisch te versnellen en het kostenplaatje voor een performante architectuur te verkleinen. Als de gpu’s naar verwachting presteren, kan dat high end animatie plots aanzienlijk toegankelijker maken.

Intels gpu’s zijn natuurlijk nog niet op de markt. De lancering staat als alles goed gaat gepland voor ergens in 2020. Pas dan zullen we weten hoe capabel de gpu’s effectief zijn. Wie weet hebben AMD en Nvidia tegen dan ook een antwoord klaar.

Consumentenversie

De kans is erg groot dat ray tracing ook naar de consumentenline-up van Intels gpu’s komt. Ook daar wil de fabrikant immers een belangrijke rol gaan spelen. Nvidia introduceerde ray tracing in gaming met de 20xx line-up, al staat de technologie daar duidelijk nog in zijn kinderschoenen. Doel is hier om gaming te ondersteunen en mooiere realtime-beelden af te leveren. De gebruikte vorm van ray tracing is hier doorgaans een lichtere afgeleide van wat professionals nodig hebben, hevig ondersteund door AI-algoritmes om de workload ietwat te kunnen bolwerken met één gpu in een consumentenpc.

Gerelateerd: Hoe Intel zich schrap zet voor de lancering van een eigen gpu-reeks