Salesforce koopt eigen filantropietak Salesforce.org voor 300 miljoen dollar

Salesforce neemt zijn onafhankelijk filantropietak, Salesforce.org, onder de eigen vleugels. De CRM-reus betaalt 300 miljoen dollar om alle aandelen in handen te krijgen. Het geld gaat naar de Salesforce.com Foundation, een andere onafhankelijke non-profit, die het geld aan goede doelen zal besteden.

Salesforce.org maakt door de overname de transitie van een ‘public benefit’-organisatie naar een ‘business’-organisatie. Als onderdeel van de fusie wordt een nieuwe vertical voor non-profit en onderwijs opgericht, onder leiding van Rob Acker, CEO van Salesforce.org. Die nieuwe vertical zal de sales- en marketinginspanningen voor het Salesforce Customer Success Platform overzien. Daarnaast richt het zich op de ontwikkeling van nieuwe verticale cloud-apps voor non-profits, onderwijsinstellingen en filantropische organisaties.

“Het combineren van Salesforce en Salesforce.org tot een nieuwe vertical voor non-profit en onderwijs, versterkt de kracht van het filantropische model van Salesforce”, klinkt het in een persbericht. “Salesforce breidt dit model uit door gratis software met een hoge korting te blijven verstrekken aan non-profitorganisaties en onderwijsinstellingen over de hele wereld en te investeren in lokale gemeenschappen.”

1-1-1

Salesforce werkt al sinds zijn ontstaan volgens een 1-1-1-model voor bedrijfsfilantropie. Daarbij doneert de CRM-specialist 1 procent van zijn aandelen, producten en medewerkerstijd aan goede doelen wereldwijd. Tot nu toe hebben Salesforce en Salesforce.org al meer dan 40.000 non-profits en onderwijsinstellingen voorzien van gratis of sterk afgeprijsde technologie. Verder deed het bedrijf naar eigen zeggen al voor meer dan 260 miljoen dollar aan donaties en hebben medewerkers al meer dan 3,8 miljoen uur van hun tijd aan vrijwilligerswerk gespendeerd.

Als gevolg van de fusie stelt Salesforce zijn richtlijnen voor het fiscale jaar bij. Het bedrijf verwacht dat de totale omzet voor fiscaal jaar 2020 met 150 tot 200 miljoen dollar toeneemt, afhankelijk wanneer de deal wordt afgerond. De niet-GAAP-winst per aandeel zal naar verwachting tussen 2,54 en 2,56 dollar per aandeel liggen. Dat is een daling ten opzichte van de vorige prognose van 2,74 tot 2,76 dollar per aandeel.