Digitale transformatie bij grote organisaties: onbekend, maar niet onbemind

Digitale transformatie staat bij veel organisaties hoog op de prioriteitenlijst. Toch is het concept hierachter voor veel senior bedrijfsleiders nog steeds onduidelijk en zijn er meerdere definities. Bovendien hebben ze vaak geen idee wat digitale transformatie voor hun organisatie kan betekenen. Dit blijkt uit een onlangs verschenen onderzoeksrapport van CompleteSpectrum onder 300 senior bedrijfsleiders.

Het onderzoek richtte zich volgens Tech Republic op zogeheten private equity-bedrijven met een jaaromzet tussen de 15 miljoen en 200 miljoen dollar. Ook binnen dit soort bedrijven is er volgens het rapport nog steeds veel onwetendheid over digitale transformatie, ondanks toegenomen aandacht en budgetgerichtheid. Toch geeft 94 procent van de respondenten aan digitale transformatie hoog op hun prioriteitenlijst te hebben staan. Ruim 51 procent laat weten binnen een maand digitale initiatieven binnen hun organisatie uit te rollen.

Investeringen tot 250.000 dollar

De meeste respondenten geven aan naar verwachting minimaal 100.000 dollar te besteden aan digitale transformatieprojecten. Ruim 70 procent laat weten meer dan 100.000 dollar te hebben begroot en 31 procent zegt zelfs tussen de 101.000 en 250.000 dollar te willen uitgeven aan dergelijke initiatieven. Een kleine 8 procent denkt dat de transformatie hun organisatie minder dan 50.000 dollar kost.

Het rapport toont opvallend veel verschillende definities van digitale transformatie. Zo zou 50 procent van de ondervraagde senior leiders het begrip omschrijven als ‘het afstemmen van de digitale aanwezigheid om de merkbelofte en merkervaring beter waar te maken’. Daarnaast denkt 24 procent dat het gaat om ‘het coördineren van een samenhangende online strategie om leads beter te genereren en kapitaliseren’. Zo’n 14 procent koppelt digitale transformatie aan ‘het automatiseren van digitale marketing via klantgerichte technologie’. Slechts 9 procent typeert het als ‘het effectiever meten van de ROI van digitale kanalen’ en een magere 2 procent heeft het over ‘het verbeteren van de esthetiek van een website’.

Waardestijging

Veel respondenten denken dat het versnellen van digitale transformatie een bedrijf waardevoller maakt. Zo’n 49 procent gelooft zelfs dat het dat het noodzakelijk is, voordat een fusie of overname wordt voltooid. Daarvan vindt 82 procent dat zo’n proces binnen een jaar moet zijn afgerond.

“Alle belanghebbenden binnen een organisatie moeten deelnemen aan een kickoff-meeting. Deze bijeenkomst moet niet alleen projectmijlpalen identificeren, maar ook tijd bieden voor relevante partijen om belangrijke beslissingen af te wegen. Geef deze leiders de kans om hun branche-expertise te gebruiken om strategische begeleiding en marketingoplossingen te bieden. Deze zijn nodig om digitale transformaties op gang te brengen”, aldus een passage uit het rapport.

Lees ook: VR en AR verbeteren productieproces BMW