McDonald’s wordt AI-leverancier met overname Dynamic Yield

Fastfoodketen McDonald’s heeft voor 300 miljoen dollar het bedrijf Dynamic Yield overgenomen, dat actief is in artificiële intelligentie (AI), zo berichten Amerikaanse media.

Het Israëlische Dynamic Yield is specialist in Big Data en noemt zichzelf een “AI-aangedreven omnichannel personalisatieplatform”. Op basis van talloze datapunten probeert het bedrijf op maat gemaakte klantervaringen te realiseren.

McDo, specialist in Big Mac, wil de nieuwe technologie introduceren in zijn menuschermen in onder meer zijn drive-in’s. Die zouden dan – afhankelijk van het weer of het tijdstip – andere opties kunnen tonen. Bijvoorbeeld ijsjes bij warm weer of ontbijtmenu’s in de ochtend.

Zakenkrant Financial Times merkt op dat het jaren geleden is dat McDonald’s nog een overname heeft gerealiseerd. Het gaat ook om de grootste overname in twintig jaar voor het bedrijf.

Eerst in de VS

De fastfoodketen, die elke dag 68 miljoen klanten bedient in meer dan 38.000 verkooppunten, gaat zijn technologie dit jaar in de VS uitrollen alvorens ze elders in de wereld zal worden ingezet.

Naast drive-in’s zou de AI ook beschikbaar worden op schermen in de restaurants en op mobiele telefoons. “De technologie heeft de capaciteit en flexibiliteit om op al onze digitale platformen te werken”, aldus topman Steve Easterbrook. Sinds zijn komst in 2015 introduceerde hij de menuschermen en bestellingen via de mobiele telefoon of UberEats.

Andere klanten

Dynamic Yield heeft vestigingen in Tel Aviv en New York en telt 200 werknemers. Bekende klanten zijn onder meer Ikea, voetbalclub Tottenham Hotspur en parfumketen Sephora.

McDonald’s wil blijven investeren in het bedrijf en ook andere klanten bedienen, klinkt het. Zo heeft de hamburgerketen zich in één klap ook tot AI-expert gebombardeerd.

Bron: Belga