Nvidia voorziet stabiele professionele drivers voor GeForce-kaarten

Nvidia lanceert ‘Creator Ready’-drivers voor zijn GeForce-grafische kaarten. Daarmee verkleint de gpu-fabrikant de kloof tussen GeForce en de professionele Quadro-kaarten.

Professionele gebruikers die opteren voor een systeem met daarin GeForce-grafische kaarten van Nvidia in de plaats van Quadro-gpu’s, werken met hardware die in eerste instantie bedoeld is om gamers te bekoren. Hardwarematig is er weinig verschil tussen een Quadro-kaart en een GeForce-kaart. Het grootste onderscheid voor de meeste gebruikers ligt in de driver-ondersteuning. Quadro-kaarten zijn stabiel, worden uitvoerig getest, en krijgen ongeveer tweemaal per jaar een update. GeForce-kaarten moeten met de nieuwste spellen overweg kunnen, en worden daarom voorzien van GameReady-drivers. Die verschijnen om de paar weken.

In een professionele omgeving is een spervuur van nieuwe drivers natuurlijk geen pretje. Tot voor kort was dat niet Nvidia’s probleem: wie de pro-behandeling wilde, moest maar geld neertellen voor Quadro. Dat had enkele bijkomende voordelen: Quadro-kaarten zitten in ISV-gecertifieerde systemen, en kunnen beter om met dubbele precisie-rekenwerk wat in de regel gevraagd wordt door professionele grafische suites.

Professioneel GeForce-gebruik

De tijden veranderen echter. Steeds meer professionele toepassingen leunen dichter aan bij traditioneel gebruik van een grafische kaart. Denk maar aan de ontwikkeling van zakelijke VR-toepassingen of andere interactieve 3D-visualisaties. Voor dergelijk werk is een GeForce-gpu met zijn focus op enkele precisie eigenlijk geschikter, en bovendien kosten de dingen een fractie van de prijs. Er is vandaag dus een geldige reden om als professional voor GeForce te kiezen, en daar wil Nvidia aan tegemoet komen.

Dat vertaalt zich in de Creator Ready-drivers voor GeForce. Net als Quadro-drivers zullen niet minder frequent uitrollen. Bovendien zijn ze extra geoptimaliseerd voor professionele applicaties zoals de Photoshop, Premiere Pro en Lightroom binnen de Adobe Creative-suite, Blender Cycles en Cinema 4D. Unreal Engine 4.22 wordt dan weer extra geaccelereerd op RTX-kaarten.

Toch nog een verschil

De nieuwe drivers doen de lijn tussen Quadro en GeForce vervagen. Zeker in kleinere organisaties worden GeForce-kaarten gezien hun prijsvoordeel nu een stuk aantrekkelijker. Toch zijn er nog scenario’s waarin Quadro een must is. De focus op dubbele precisie is één reden, consistentie een andere. Alle Quadro-kaarten worden door Nvidia zelf gemaakt, terwijl GeForce-hardware door OEM’s zoals Asus of MSI in elkaar worden gesleuteld. Dat zorgt voor een verschil in firmware en een beschikbaarheidsprobleem wanneer je mensen van over de hele wereld wil uitrusten met exact dezelfde gpu’s, aangezien variaties per regio worden uitgerold door de fabrikanten.

In kritiek omgevingen kunnen de kleine verschillen in de kaarten leiden tot discrepanties wanneer veel mensen aan eenzelfde project werken. In dat geval is de uniforme Quadro-lijn een must. Hetzelfde geldt voor organisaties die software gebruiken die ISV-certificatie vereist.