Adobe breidt Experience Cloud cloud uit met Commerce Cloud

Adobe heeft binnen zijn Experience Cloud de Commerce Cloud gelanceerd. Het betreft een volledig beheerde cloud-gebaseerde versie van het Magento-platform en is volledig geïntegreerd met de overige tools van Adobe, inclusief Analytics Cloud, Marketing Cloud en Advertising Cloud.  Adobe hoopt hiermee meer zakelijke klanten voor zich te winnen.

De softwaregigant lanceerde dinsdag tijdens de Summit-conferentie in Las Vegas het Experience Platform. Dat is een softwaresysteem dat bedrijfsapplicaties uit verschillende aankopen samenvoegt, verenigt en verbindt met nieuwe apps van externe ontwikkelaars en andere programma’s. Het nieuwe Commerce Cloud-platform is voorzien van nieuwe functies, zoals een dashboard voor het monitoren van de e-commerce strategie van een bedrijf. Bovendien is Amazon Marketplace nu geïntegreerd, die gebruikers direct vanuit de Commerce Cloud-interface kunnen beheersen.

Gegevensintelligentie

Commerce Cloud kan niet alleen vanuit een handelsperspectief worden gezien, maar zeker ook vanuit gegevensintelligentie, aldus Jason Woosley, Adobe’s vice president van its commerce product en platform en voormalig vice president product en technologie van Magento. “Gedragsgegevens die je krijgt door interacties met onze inhoud, zijn erg belangrijk om te begrijpen hoe je klanten omgaan met je merk. Maar nu we een handelsaanbod hebben, kunnen we de dollars en centen daar achter zetten”, aldus Woosley. 

Integratie Amazon

Gebruikers van Commerce Cloud kunnen volgens Techcrunch kiezen welke delen van hun inventaris op Amazon verschijnen en tegen welke prijzen. Talloze merken zouden alleen een selectie van hun producten op Amazon willen presenteren om zo hun merkbekendheid te vergroten. Dit met als doel klanten door te linken naar de eigen e-commerce winkels. Woosley ziet de integratie met Amazon dan ook als zeer belangrijk, maar is zich bewust van mogelijke tegenstanders: “U neemt of comfortabel deel aan die markten, of u doet dat niet. Aan het eind van de dag vangen ze steeds meer van deze initiële productzoekopdrachten.”

Adobe wil langs deze weg merken helpen om ervoor te zorgen dat kopers terugkomen. Het platform maakt dat mogelijk door onder meer klantgegevens te bundelen en het verbeteren van artificiële intelligentiesoftware voor targeting. Realtime advertenties en promoties kunnen zo op basis van recente aankopen of interesses van een klant verstuurd worden. 

Compatiebel met Magento-extensies

Alle gebruikelijke Magento-extensies werken op de Adobe Commerce Cloud. Hierdoor kan de Commerce Cloud een groot aantal gebruikscasussen dekken. Die zijn misschien niet belangrijk genoeg voor Adobe zelf om zijn eigen middelen achter te laten, maar ze maken het platform aantrekkelijk voor een breder scala aan potentiële gebruikers.

Lees ook: Adobe koopt e-commerceplatform Magento voor 1,68 miljard dollar