Oracle voorziet tal van zijn cloud-oplossingen van een AI-make-over

Oracle heeft een waterval van productaankondigingen gedaan tijdens de Modern Business Experience (MBE) conferentie in Las Vegas. De eerste dag was al goed voor achttien persberichten vanuit de softwaregigant. Veel van de aankondigingen gaan over de toegenomen en verbeterde introductie van AI in zijn cloud-oplossingen, aldus de Enterprise Times.

Zo krijgt onder meer het ERP cloudproduct van Oracle een artificiële intelligentie (AI-)make-over. Aan de oplossing worden een aantal digitale assistenten toegevoegd ter ondersteuning van onkostenbeheer en projectbeheer. Bovendien is er bij de ontwikkeling van de nieuwe Advanced Financial-besturingsoplossing en geavanceerde toegangscontrole gebruik gemaakt van machine learning (ML). Daardoor worden zowel financiële transacties als gebruikerstransacties geanalyseerd om financiële lekken, fraude of mogelijk misbruik van systemen te bepalen. Daarbij wordt er ook gebruik gemaakt van ML op het leveranciersbeheer door integratie met DataFox.

HCM-Cloud

Verder is de Oracle Human Capital Management (HCM) Cloud voorzien van een aantal door AI gevoede functies. De verbeteringen hebben voornamelijk betrekking op een drietal categorieën: werknemer- en manager-ervaring, rekrutering en HR-ervaring. “Oracle’s toewijding aan voortdurende innovatie stelt organisaties in staat om werk menselijker te maken voor het gehele ecosysteem van de werknemer. Met de digitale assistent van Oracle kunnen onze klanten een concurrentievoordeel creëren door een naadloze, gemoedelijke gebruikerservaring te bieden waarvan we weten dat werknemers dat willen”, zegt Chris Leone, senior vice president of development bij Oracle HCM Cloud. 

DataFox

Een andere ontwikkeling richt zich op DataFox, Oracle’s meest recente aanwinst, die een voorspellende intelligentie biedt om verkoopteams te helpen bij het identificeren en targeten van klanten. “Stagnerende gegevens die onveranderd in verkoop- en marketingsystemen zitten en openbare gegevensbronnen van lage kwaliteit bedreigen de ROI en verminderen de effectiviteit van AI-implementaties”, aldus Clive Swan, senior vice-president van applications development bij Oracle. DataFox wordt nu uitgebreid naar Oracle Enterprise Resource Planning (ERP) Cloud, Oracle CX Cloud en Oracle Marketing Cloud. Organisaties kunnen daardoor gedrag beter begrijpen tijdens de zogeheten ‘pipeline phase’, de prospect-targeting met CX Cloud wordt verbeterd en leveranciersrisico’s kunnen via de ERP-integratie worden getraceerd. 

Ook de CX en Marketing Cloud-software is voorzien van een grootse update. Verbeteringen aan de CX-cloudsoftware zijn te vinden op het gebied van nieuwe AI-Sales Planning Tools, verbeteringen aan UX en Smarter Sales Assistant. Voor wat betreft verbeteringen aan de Oracle Marketing Cloud suite, die zijn terug te vinden in Oracle Eloqua, Oracle Responsys en Oracle Infinity. Bovendien is ook Oracle SCM Cloud uitgebreid met nieuwe functies voor projectgestuurde supply chain en supply chain-samenwerking.

Oracle Service Logistics Cloud

Ook nieuwe producten werden tijdens de MBE gelanceerd, zoals de Oracle Service Logistics Cloud. Het zou één oplossing betreffen voor het verbinden van klantervaring, veldonderzoek en supply chain-activiteiten. De oplossing combineert zowel Oracle Customer Experience (CX) Cloud als Oracle Supply Chain Management (SCM) Cloud. Hoewel de twee oplossingen samen integreren, is er volgens de Enterprise Times geen indicatie dat ze gecombineerd een verbeterde oplossing bieden, die groter is dan de som van de delen. Ook zijn er twijfels of er sprake is van een gebundelde prijs. 

Oracle kondigde daarnaast ook integraties aan met twee samenwerkingsplatformen, Microsoft Teams en Slack. “De aanwezigheid van Oracle in Fortune 1000-bedrijven over de hele wereld als een toonaangevende leverancier van communicatie-oplossingen, maakt hen tot een uitstekende keuze om het stemnetwerk voor Microsoft Teams te beveiligen. Beide bedrijven zetten zich in om samen te werken om klanten een veilige en robuuste samenwerking en communicatie-ervaring te bieden”, constateert Nikolay Muravlyannikov, principal program manager bij Microsoft. Voor wat betreft de integratie met Slack, die zou liggen op het gebied van de Oracle Customer Experience (CX) Cloud. Informatie uit Oracle-systemen zouden rechtstreeks naar Slack-kanalen worden geleid. 

Java-platform algemeen beschikbaar

Verder bericht Oracle ook over de algemene beschikbaarheid van Java SE 12 (JDK 12), de nieuwste versie van zijn Java-platform. Deze release levert naar eigen zeggen acht verbeteringen op, die gericht zijn op het ontwikkelen van productiviteit, waaronder:

• JEP 189: Shenandoah: A Low-Pause-Time Garbage Collector (Experimental)

• JEP 230: Microbenchmark Suite

• JEP 325: Switch Expressions (Preview)

• JEP 334: JVM Constants API

• JEP 340: One AArch64 Port, Not Two

• JEP 341: Default CDS Archives

• JEP 344: Abortable Mixed Collections for G1

• JEP 346: Promptly Return Unused Committed Memory from G1

Ten slotte kondigde Oracle ook Oracle Advanced Customer Success Services voor de cloud aan: een toepassing voor alle Oracle Cloud-softwareoplossingen bestaande uit vijf services: bedrijfscontinuïteitsgarantie, compliance en governance, consumptie en adoptie, continue verbetering en veranderingsbeheer facilitering. 

Gerelateerd: Oracle timmert aan de weg met zijn autonome database