2min

De neerwaartse trend van de tabletmarkt is ook in het tweede kwartaal van 2017 nog altijd zichtbaar, meldt het IDC. Ondanks dat er nieuwe producten gelanceerd zijn, daalden de verkopen van tablets met 3,4 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwamen ze uit op 37,9 miljoen stuks.

Problematisch lijkt vooral de overvolle markt te zijn en de vele alternatieven die uitgebracht worden voor tablets. Smartphones worden bijvoorbeeld steeds groter, maar laptops zijn ook vaker een 2-in-1, soms met afneembaar scherm, maar vaak in elk geval met een tabletmodus. Daardoor heeft de tablet het al enige tijd zwaar en namen de totale verkopen af.

Toch meldt het IDC dat de top vier grootste verkopers hun aandeel zagen groeien ten opzichte van een jaar eerder. Die groei is volgens het IDC tijdelijk, omdat tablets minder snel vervangen worden dan bijvoorbeeld smartphones, mar ook doordat er steeds minder mensen zijn die voor het eerst een tablet kopen.

De nummer één is nog altijd Apple. Dat lanceerde eerder dit jaar twee nieuwe iPads, die iets goedkoper zijn en daardoor konden zorgen voor een kleine opleving van de verkopen. Het IDC meldt dat Apple 14,7 procent meer tablets verkocht dan een jaar eerder. Volgens Apple zelf daalden de verkopen van zijn tablets overigens wel afgelopen kwartaal.

Het tweede bedrijf op de tabletmarkt is Samsung, dat relatief gelijk bleef op de tabletmarkt.  Samsung verkoopt zelf veel alternatieven voor tablets en zal wellicht om die reden gelijk zijn gebleven. Daar staan twee bedrijven tegenover die flinke groei doormaakten.

Het Chinese Huawei weet zijn merk in Europa en Azië steeds groter te maken en biedt vooral goedkope tablets. Daardoor groeiden de verkopen van Huawei met 47,1 procent ten opzichte van een jaar daarvoor. Amazon deed het verder ook goed, wederom door goedkope, maar prima producten en zag zijn verkopen met 51,7 procent groeien.

Hieronder de top vijf tabletverkopers afgelopen kwartaal.

  1. Apple: 11,4 miljoen verkochte exemplaren (+14,7% en 30,1% marktaandeel)
  2. Samsung: 6,0 miljoen verkochte exemplaren (-0,8% en 15,8% marktaandeel)
  3. Huawei: 3,0 miljoen verkochte exemplaren (+47,1% en 8,0% marktaandeel)
  4. Amazon: 2,4 miljoen verkochte exemplaren (+51,7% en 6,4% marktaandeel)
  5. Lenovo: 2,2 miljoen verkochte exemplaren (-14,6% en 5,7% marktaandeel)
  • Overig: 12,9 miljoen verkochte exemplaren (-24,6% en 33,9% marktaandeel)
  • Totaal: 37,9 miljoen verkochte tablets (-3,4 procent)