Qualcomm werkt aan hybride VR-headset die ook op pc werkt

Qualcomm heeft een nieuwe referentieontwerp gedeeld met ontwikkelaars en fabrikanten: ‘Boundless XR for PC’. De headset werkt zonder pc dankzij een Snapdragon 845, maar kan tegelijk draadloos met een pc worden verbonden om daarmee te communiceren.

Virtual reality (VR) heeft de top van de hype-curve achter zich gelaten en werkt gestaag verder om de markt te veroveren. Vandaag heb je twee type brillen: met geïntegreerde processor en zonder. Die laatste moet je met een pc verbinden, zoals de HTC Vive of Oculus Rift. Qualcomm heeft met ‘Boundless XR for PC’ een nieuw referentieplatform klaar dat beide combineert.

De nieuwe VR-bril heeft een Qualcomm Snapdragon 845-chip aan boord en combineert dat met een draadloze 802.11ad-chip. Hiermee is een hoge snelheidsconnectie mogelijk met een pc in de buurt over een 60 GHz-band.

Wanneer de pc niet in de buurt is of niet is ingeschakeld, werkt de VR-bril standalone. Wanneer de computer wordt ingeschakeld, kan je wisselen naar de pc voor extra rekenkracht of andere grafische toepassingen. Qualcomm laat weten dat de huidige latency over 802.11ad rond de 16 milliseconden is.

5G-voorloper?

De VR-bril maakt gebruik van zogenaamde six degrees of freedom. Concreet betekent dit dat je vrij doorheen een ruimte kan wandelen zonder dat je extra sensors moet installeren. Ook je handbewegingen (met controllers die je vasthoudt) worden accuraat naar virtual reality vertaald.

qualcomm vr ar bril

Volgens Qualcomm wordt de verwerking van die bewegingsvrijheid verdeeld over de cpu van de pc en de geïntegreerde Snapdragon 845. In theorie zou je dus een minder krachtige cpu nodig hebben om grafische toepassingen te kunnen draaien. De gpu-vereisten blijven echter wel hetzelfde.

De naadloze integratie tussen een geïntegreerde SoC (System-on-Chip) en een pc met extra rekenkracht geeft en blik op de toekomst van 5G VR-brillen volgens Cnet. De vlotte connectie tussen twee verschillende werkwijzen moet op termijn 5G-toepassingen mogelijk maken op een VR-bril. Van zodra je buiten het bereik van je pc stapt, zou de 5G-connectie het moeten overnemen.

Partners

Het referentieplatform van Qualcomm verschijnt niet op de markt. Het dient om andere fabrikanten warm te maken voor aankomende technologie. Vandaag hebben al vier hardwarepartners ingetekend: Pico, Goertek, WNC en HTC Vive.

Die laatste is intrigerend. Eerder dit jaar op CES liet HTC de Vive Cosmos zien zonder een woordje uitleg. Met alle details die Qualcomm nu op tafel legt, is de kans groot dat de Vive Cosmos gebruik maakt van deze technologie.

Deze nieuwe ontwikkeling lijkt ons de volgende stap voorwaarts binnen de AR/VR-technologie. Vandaag zijn headsets met complete vrijheid van pc te beperkend in rekenkracht, terwijl pc-geconnecteerde headset niet echt flexibel zijn. De Qualcomm ‘Boundless XR for PC’ lost beide problemen in een headset op.

Parallel aan deze ontwikkeling werkt Qualcomm ook aan AR/VR-oplossingen zonder geïntegreerde rekenkracht die verbinding maken met je smartphone over USB-C. Eind vorige maand mochten we op Mobile World Congress in Barcelona nog de nreal headset testen die connectie maakt met een Qualcomm Snapdragon 855-smartphone. Onze bevindingen daarvan kan je hier lezen.

 

Gerelateerd: AR voor iedereen: aan de slag met de comfortabele budgethololens van nreal