Google Cloud herstelt van urenlange storing

Google Cloud Platform is herstellende van een urenlange storing. Die begon gisterenavond omstreeks 19 uur en trof Google Cloud Console en Dataflow. Die laatste zorgt nog steeds voor problemen bij sommige gebruikers.

De storing trof eerst Google Cloud Console, de webinterface waarmee klanten hun projecten kunnen beheren. Een half uur later ging ook managed data processing service Google Cloud Dataflow eruit.

Omstreeks half twee vannacht waren de problemen met Console van de baan. “We zullen een intern onderzoek naar dit probleem uitvoeren en passende verbeteringen aanbrengen aan onze systemen om toekomstige herhaling te helpen voorkomen of tot een minimum te beperken”, laat Google weten via zijn statusdashboard. Wanneer dat onderzoek is afgerond, publiceert het meer informatie over het incident.

De problemen met Dataflow zijn volgens de recentste informatie op moment van schrijven nog steeds aan de gang voor sommige gebruikers. Google heeft de oorzaak wel geïdentificeerd en maatregelen getroffen, maar de storing is nog niet geheel opgelost. “Onze mitigatie-inspanningen zijn doeltreffend en we verwachten in de nabije toekomst een volledige oplossing”, luidt het in de laatste update op het statusdashboard.

Google Cloud Platform is wereldwijd de derde grootste cloudleverancier, na Amazon Web Services en Microsoft Azure. In België heeft Google Cloud een marktaandeel van naar schatting 16 procent, zo blijkt uit een recente marktstudie van Beltug. Sinds kort is de leiding van Googles cloudactiviteiten in handen van Thomas Kurian, ex-Oracle, die de taak krijgt om het gat met de twee cloudleiders zoveel mogelijk dicht te rijden.

Gerelateerd: ‘Google Cloud zet zich schrap voor stevige overnameronde’