Telenet krijgt 300.000 euro boete na Easy Switch ID-fout bij zakelijke klanten

Telecomwaakhond BIPT legt Telenet een boete van 300.000 euro op. De telecomprovider heeft bij professionele klanten met een consumentenabonnement geen Easy Switch ID vermeld op sommige facturen.

Telenet heeft in de periode tussen 1 juli 2017 en december 2018 geen Easy Switch ID vermeld op facturen van professionele klanten. Dat nummer is nodig voor klanten om vlot van operator te wisselen. De nieuwe operator kan de ganse overstap regelen zonder dat de klant extra stappen moet ondernemen.

Sinds 1 juli 2017 is de Easy Switch ID verplicht op elke factuur. De fout kwam enkel voor bij zakelijke Telenetklanten die vaste telefonie, internet en/of televisie, bedoeld voor consumenten, actief hebben. Er stond wel een vermelding van Easy Switch op de factuur met een verwijzing naar de klantenzone waar wel een Easy Switch ID zichtbaar is. Het BIPT oordeelt nu dat deze vermelding niet voldoende was.

Legacy-systemen

Waarom specifiek deze klanten niet en andere wel? Volgens Telenet komt dit door legacy-systemen die de combinatie professionele klant met particulier abonnement niet kon verwerken met een Easy Switch ID. Telenet wilde initieel via de melding op een factuur naar de klantenzone het probleem omzeilen, maar het BIPT oordeelde begin 2018 dat zoiets niet voldoende was.

Doorheen 2018 heeft Telenet meermaals zijn deadline moeten verleggen om zijn legacy-systemen in orde te brengen. Pas vanaf 11 december 2018 staat er een Easy Switch ID op de factuur van zakelijke klanten met een particulier abonnement.

In het besluit van 22 januari 2019 wordt Telenet schuldig bevonden en legt telecomwaakhond BIPT Telenet een boete van 300.000 euro op. Vandaag is dat besluit met bijhorende boete publiek gemaakt.