Proximus vangt dalende telecomomzet op met sterke ICT-diensten

Proximus zag zijn inkomsten uit telecomdiensten op de zakelijke markt dalen in het afgelopen kwartaal. De lagere omzet werd evenwel ruimschoots goedgemaakt door een flinke groei van de inkomsten uit ICT-diensten. De strategie van netwerkleverancier naar serviceleverancier werpt zijn vruchten af.

De enterprise-tak van Proximus boekte 366 miljoen euro omzet in het laatste kwartaal van 2018, een daling van 0,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet uit vaste en mobiele telecom daalde respectievelijk met 3,6 en 1,2 procent. Dat werd grotendeels goedgemaakt door het succes van de ICT-services van Proximus, waarvan de omzet met 3,9 procent steeg, tot een totaal van 147 miljoen euro.

 

Proximus enterprise Q4 2018
Bron: Proximus

Over het hele jaar genomen is er wel een lichte stijging van 1,1 procent zichtbaar ten opzichte van 2017, goed voor een totale omzet van 1,4 miljard euro. Dat is opnieuw in de eerste plaats te danken aan de omzet uit ICT-diensten, die op jaarbasis met 4,5 procent is gegroeid tot 532 miljoen euro. De inkomsten uit mobiele telecom stegen met 2,6 procent tot 354 miljoen euro, terwijl omzet uit vaste telecom met 3,5 procent daalde tot 449 miljoen euro.

ICT-portfolio

In het afgelopen jaar heeft Proximus zijn ICT-portfolio sterk uitgebreid, met een aantal overnames van kleinere, maar gespecialiseerde bedrijven. Zo nam het onder meer de Nederlandse dataspecialist Umbrio en de Gentse integrator van Microsoft-oplossingen Codit over. Die overnames blijken hun vruchten af te werpen terwijl Proximus evolueert van netwerkleverancier naar volwaardige ICT-serviceprovider.

“Ons Enterprise-segment behield zijn stevige positie in het vierde kwartaal: het breidde zijn klantenbasis voor mobiel uit en plukte de vruchten van de verruimde ICT-portfolio. Het voorbije jaar hebben we ons ecosysteem van ICT-experts uitgebreid, wat ons toeliet nieuwe, relevante oplossingen aan te bieden aan onze Enterprise-klanten, en tegelijk de retentie van telecomdiensten te ondersteunen”, zegt Proximus-CEO Dominique Leroy in een persbericht.

Meer klanten

Proximus activeerde in het vierde kwartaal 7.000 extra simkaarten op de zakelijke markt. De operator zag zijn gebruikersbasis daardoor met 4,1 procent stijgen, tot 1,028 miljoen. De gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) zakte licht, tot 25 euro, als gevolg van een verlaagde interesse in roamingpakketten en verhoogde prijsconcurrentie. Op de IoT-markt werden 53.000 extra M2M-kaarten geactiveerd, waarmee het totaal eind 2018 op 1,327 miljoen uitkwam. Proximus Enterprise behoudt daarmee naar eigen zeggen de leidingspositie.

De volledige Proximus-groep realiseerde in 2018 een continue klantengroei voor internet, tv en mobiele postpaid, terwijl vaste spraak en prepaid verder terugvielen. De operator noteerde een stabiele jaaromzet van 5,8 miljard euro. De bruto bedrijfswinst (ebitda) groeide met 4,2 procent tot 1,87 miljard euro.