Facebook Workplace bereikt twee miljoen gebruikers

Facebook Workplace heeft wereldwijd 2 miljoen betalende gebruikers en meer dan 150 bedrijven met meer dan 10.000 gebruikers. Het sociale zakelijke platform is gericht op interactie met als doel het vereenvoudigen en versnellen van communicatie binnen de gehele organisatie, zodat mensen en kennis eenvoudiger met elkaar in contact komen. 

Workplace was aanvankelijk een intern project van Facebook, maar na 5 jaar besloot de sociale netwerkgigant het platform in oktober 2016 publiekelijk te lanceren. Het zakelijk sociaal platform moet mensen in alle lagen van grote, hiërarchische organisaties met elkaar verbinden. De afgelopen twee jaar is er volgens Facebook sprake geweest van een zogeheten ‘Workplace-effect’. Zo zou een IT-servicesbedrijf door het gebruik van het sociale zakelijk platform zijn opleidingskosten met 85 procent hebben verlaagd, zag een financiële dienstengroep zijn omzet met een derde groeien en zag een schoonheidsmerk zijn personeelsverloop aanzienlijk verminderen.

Prestige klanten

Het beschikbaar stellen van meerdere betaalde abonnementslagen heeft volgens Facebook dan ook gezorgd voor ruim twee miljoen betalende klanten binnen twee jaar tijd. Grote ondernemingen als Walmart, Nestlé, Heineken, Weight Watchers, Virgin Atlantic en Spotify zouden allemaal gebruik maken van Workplace. Partijen als Yammer, Jive, IBM Connections en Slack worden als concurrent van Workplace beschouwd. Bovendien kan ook door een integratie van video en voice calls, Skype for Business als concurrent worden gezien.

“We zetten mensen centraal bij alles wat we doen. Of het nu gaat om het vrijgeven van nieuwe functies, zoals Safety Check, zodat eerstelijnsmedewerkers de ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben in een crisis of het gebruik maken van de machine learning-technologie van Facebook. Dat zou onder meer de overbelasting van e-mails kunnen verlichten. Bovendien bouwen we ook integraties met bedrijven zoals Microsoft, Google, ServiceNow, Okta, Box en Netskope. Klanten kunnen daardoor meer uit de SaaS-apps halen die ze al gebruiken.” 

Workplace versus Slack

Volgens ZDnet is het nog wel onduidelijk hoe Workplace zich verhoudt tot Slack. Deze concurrent zou dagelijks ruim 10 miljoen actieve gebruikers hebben en 85.000 betalende klanten. Daarnaast zou er bij Slack sprake zijn van voorbereidingen op een beursgang. Workplace en Slack zouden dan ook concurreren om vergelijkbare segmenten van de zakelijke samenwerkingsmarkt, hoewel Facebook Workplace meer heeft gepositioneerd in de richting van de grotere ondernemingen. Als antwoord op Slack-playbook heeft Facebook het afgelopen jaar een aantal integraties geïntroduceerd met apps van derden, waarmee klanten tools als Microsoft Sharepoint en Atlassian’s Jira bovenop het Workplace-platform kunnen gebruiken.

Gerelateerd: Facebook Workplace bestaat straks helemaal los van sociale netwerk