Kmo wint steeds meer terrein op grotere webshops

Kleine en middelgrote retail-ondernemingen (KMO) doen het steeds beter in de strijd tegen de grote webshops. In 2019 zullen zij meer terrein veroveren, dankzij sterkere klantenbinding en persoonlijker service, aldus Ingenico Group.

Uit Europees onderzoek dat eind november 2018 in opdracht van Ingenico is uitgevoerd, bleek al dat er sprake was van een ommekeer. Rondom Black Friday bleek dat de kleinere retailers uit België een flink deel van het marktaandeel wisten te veroveren. Ruim 23 procent van de Black Friday-shoppers koos voor kleine, gespecialiseerde lokale winkels. Daarbij gaf 25 procent ook nog eens de voorkeur aan Belgische merken boven grote internationale spelers als Amazon.com en AliExpress.

Gerichter aanbod

Volgens Ingenico weten kleinere ondernemingen zich dan ook steeds beter te weren tegen de grote massashops. Een meer gericht aanbod, betere service en betaalmogelijkheden voor nationale en internationale klanten zouden hieraan ten grondslag liggen. Dat is een trend die zich volgens de specialist in betaaloplossingen dit jaar voorzet.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bij online betalingen de betalingsveiligheid een belangrijk punt is. In België laat 15 procent van de ondervraagden weten de keuze voor een webshop daarop te baseren. Verder zouden klanten het op prijs stellen als ze in elk land hun lokale betaalmethode kunnen gebruiken en in hun eigen valuta kunnen betalen. Bovendien zou ook de voorkeur worden gegeven aan een persoonlijke en ‘landeigen’ service.

Sociale platforms

“Het gaat allang niet meer alleen om prijs. Kleine en middelgrote bedrijven in België scoren beter dan de grotere spelers dankzij hun diepgaande kennis van product en klant en hun persoonlijke service. Dit jaar verwachten we ook dat steeds meer e-commerce bedrijven groei in omzet kunnen realiseren via de sociale platformen zoals Twitter, Facebook en Instagram”, aldus Benoit Boudier, Managing Director, Small and Medium Businesses Europe bij Ingenico.

Kansen voor  KMO-retailers

Boudier heeft dan ook een drietal tips voor KMO-retailers die ook een rol willen spelen op de nationale en internationale e-commerce markt: “Zorg er ten eerste voor dat je de wet- en regelgeving die van toepassing is op je business kent en toepast. Zo gaat medio september van dit jaar in Europa de Strong Customer Authentication richtlijn van kracht onder de PSD2 richtlijn om de digitale veiligheid van online transacties te vergroten. Veel webshops en retailers zijn daar nog niet klaar voor.” Bovendien is hij van mening dat piekverkoopdagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis kleine webshops mogelijkheden bieden: “Uit ons Black Friday-onderzoek komt bijvoorbeeld naar voren dat veel shoppers sceptisch zijn over de echtheid van aanbiedingen van grote ketens en meer waarde hechten aan de uniciteit, authenticiteit en extra service van kleinere winkels.

Daarbij is de nieuwe generatie shoppers volgens hem getrouwd met hun smartphone. Zorg er als kmo-webshop dus voor dat je klaar bent voor mobile-first scenario’s.” Hij verwijst naar een eerder onderzoek van Ingenico, waaruit blijkt dat 93 procent van de retailers mobiel wel belangrijk vindt, maar daarvan slechts 39 procent bewust kiest heeft voor een mobile-first strategie. “Met het bewustzijn zit het dus wel goed, nu de daadwerkelijke acties nog”, aldus Boudier.

Lees ook: Ingenico presenteert slimme chatbot met natuurlijk taalgebruik