Zoek geen engagement op Facebook

Facebook is geen sociaal netwerk meer, maar een nieuwsaggregator en -verspreider. Dat blijkt uit de jaarlijkse Digimeter-bevraging van imec.

Het gebruik van Facebook blijft heel groot. Jonge mensen laten het sociale netwerk nauwelijks links liggen, terwijl ouderen er massaal op blijven intekenen. Intussen zit ongeveer 74 procent van de Vlamingen op het sociaal netwerk. Die cijfers lezen we in de Digimeter 2018 van imec. Wat wel opvalt, is dat Facebook als platform stilaan het label ‘sociaal netwerk’ begint te ontgroeien. Prof. dr. Lieven De Marez: “Wie onder de 45 is, post nauwelijks nog zaken op Facebook. Mensen zitten er ook steeds minder lang op. Liken, sharen en reacties achterlaten, is vandaag weggelegd voor de oudere generatie, die wel nog dankbaar van het platform gebruikmaakt.”

Minder likes

Wie actief is op Facebook en het engagement van consumenten op het sociale netwerk ziet dalen, ziet dus een trend in actie. Dalende likes en shares impliceren echter niet dat je aanwezigheid op het netwerk onopgemerkt blijft. Voor jongeren vervult Facebook steeds meer de rol van ‘broadcaster’. Het platform is hun toegangspoort naar wat ze willen lezen en zien, maar ze gebruiken het veel passiever dan vroeger.

Het sociale aspect is niet verdwenen maar wel verhuisd. De interacties die vroeger op Facebook plaatsvinden, zie je nu terug op Instagram. Die app evolueerde van fotodienst naar echt sociaal netwerk waar mensen nog wel dingen delen. Facebook als bedrijf heeft dus niet noodzakelijk zieltjes verloren: er vindt vooral een verschuiving plaats tussen twee van de platformen van het bedrijf.

Wie sociale media wil inzetten om zichzelf te promoten, houdt best rekening met de nieuwe realiteit. Zeker mensen tussen de 16 en de 35 zijn nog wel op zoek naar boeiende en betrouwbare zaken om te lezen. Wie dat kan aanbieden, mikt nog steeds op de roos.

Gerelateerd: Innovatie en de Vlaming: een haat-liefde-relatie