Google Cloud gaat concurrentie te lijf met tactische uitbreiding verkoopteam

Google Cloud gaat zijn verkoopafdeling drastisch uitbreiden om een inhaalslag te maken op concurrenten Microsoft en Amazon. “We nemen een aantal van de beste talenten uit de industrie in dienst om onze verkooporganisatie te laten groeien. Hierdoor kunnen we veel agressiever concurreren”, aldus Google Cloud CEO Thomas Kurian.

De topman van Google Cloud maakte gisteren tijdens de technologie-conferentie van Goldman Sachs & Co in San Francisco zijn plannen bekend: ”Je zult zien dat we de groei verder versnellen, zelfs sneller dan we tot nu toe hadden gedaan.” Kurian verwees daarmee naar de weg die Google nog voor zijn vertrek afgelopen september als president productontwikkeling bij Oracle, was ingeslagen. Een weg die hij naar eigen zeggen graag voorzet, aldus The Wall Street Journal. 

Beperkt marktaandeel

Het aandeel van Google Cloud in de wereldwijde cloudinfrastructuurmarkt groeide volgens onderzoeksbureau Gartner in 2017 van 2,7 procent naar 3,3 procent. Ook Microsoft maakte in dezelfde periode een groei door van 8,7 procent naar 13,3 procent. Amazon daarentegen verloor aandeel, maar domineert met 51,8 procent nog steeds de markt. In 2017 was dat nog 53,7 procent. Volgens analisten heeft Google kansen laten liggen door een gebrek aan kundig verkoop- en servicemedewerkers. Daar hebben grote zakelijke klanten nochtans juist behoeften aan. Het vergt de nodige kennis om in de technologische behoeften van dergelijke prospecten te voorzien. 

The Wall Street Journal benadrukt dat Amazon en Microsoft een grote voorsprong op Google hebben. Het gaat hier dan om het leveren van verhuurde rekenkracht en opslagservices via internet. Gartner-analist Lydia Leong constateert dan ook dat Google een team nodig heeft dat begrijpt hoe ze met grote zakelijke klanten moeten omgaan.

Strategie van Oracle

Kurian: “Onze focus is gericht op het ervoor zorgen dat onze verkooporganisatie in staat is te verkopen aan grote traditionele bedrijven.” Om zijn doel te realiseren past de CEO volgens The Wall Street Journal een strategie van zijn voormalige werkgever Oracle toe. Dat bedrijf zou tientallen jaren hebben gebouwd aan een verkoopteam met specifieke expertise in verschillende industrieën. Bij Google zou Kurian van plan zijn om ook de marktspecialisatie te stimuleren, zodat verkopers die met financiële instellingen praten ‘de taal van het bankieren spreken’. 

De nieuwssite wijt het succes van Google grotendeels aan het bedienen van ‘digitale native bedrijven’. Deze zijn in het internettijdperk ontstaan en hebben nooit eigen datacenters gebouwd. Kurian zou Google wil leren om ook in de behoeften van bedrijven met legacy-systemen te voorzien.

 

Gerelateerd: ‘Google Cloud zet zich schrap voor stevige overnameronde’