Google Docs lanceert API om taken te automatiseren

Google lanceert een langverwachte Docs API waarmee ontwikkelaars basistaken kunnen automatiseren. Dat kan gaan van het invoegen van tekst tot de aanpassing van de lay-out of het beheren van lijsten. Zo zou een app bijvoorbeeld je facturen automatisch kunnen invullen voor jou.

Volgens Google kan de REST API workflows automatiseren, content management-diensten verrijken en documenten in bulk aanmaken. De meest voor de hand liggende functionaliteit is facturering. Hier moet je regelmatig dezelfde documenten aanmaken waarbij er maar op een paar regels iets moet worden veranderd.

De API import/export-functionaliteit laat je ook toe om G Suite te gebruiken voor interne content management systemen. Zo kan je de API gebruiken zonder dat je van CMS moet veranderen.

Google laat trots weten dat grote bedrijven zoals Netflix, Mailchimp en Zapier al met de previewversie aan de slag zijn gegaan en oplossingen hebben gebouwd. Zo heeft Zapier de Docs API in hun workflow automatisatie geïntegreerd om automatisch promotiebrieven te genereren voor hun klanten.

De functionaliteit is voor iedere G Suite-gebruiker beschikbaar om vanaf vandaag mee te experimenteren. Klik hier voor meer informatie over de REST API.