Vooral smartphones populair voor biometrische authenticatie

Ruim 70 procent van de organisaties die biometrische authenticatie gebruiken voor toegang tot het bedrijfssysteem, zal dat via een smatrtphone-app implementeren. Dit blijkt uit Gartner’s onderzoeksrapport ‘Predicts 2019: Identity and Access Management’. Het onderzoeksbureau voorspelde in 2018 dat het om nog geen 5 procent zou gaan.

De significante stijging is volgens het rapport te wijten aan lagere kosten, een verbeterde gebruikerservaring en een groeiende interesse in biometrische authenticatie. “Security- en risicobeheermanagers, die verantwoordelijk zijn voor fraudepreventie, identiteits- en toegangsbeheer, blijven zoeken naar benaderingen voor identiteitsbevestiging. Het gaat dan om benaderingen die vertrouwen en verantwoordelijkheid afwegen tegen de total cost of ownership (TCO) en gebruikerservaring.

Biometrische authenticatie maakt gebruik van biologische of gedragskenmerken, die uniek zijn voor elke persoon en bovendien een betere gebruikerservaring bieden dan andere gangbare methoden”, zegt Ant Allan, onderzoeksvoorzitter bij Gartner. Volgens hem zorgt het implementeren ervan via smartphone-apps voor meer consistentie in gebruikerservaring. Bovendien zou het technisch eenvoudiger zijn, dan het direct op verschillende endpoint-apparaten te ondersteunen. 

SaaS

Het onderzoeksbureau benadrukt dat bedrijven die gebruik willen maken van biometrische authenticatie via smartphones zich bewust zijn van het gevaar voor spoofing. Hierbij kunnen hackers biometrische authenticatie met behulp van bijvoorbeeld foto’s, video’s of spraakopname omzeilen. Gartner benadrukt dan ook het belang van detectie op dit soort aanvallen.

Volgens Gartner maakt wereldwijd ruim 40 procent van de middelgrote en grotere organisaties in 2022 gebruik van ‘identity and access management’ (IAM)-oplossingen. Deze worden op hun beurt geleverd als een software als een service (SaaS). In 2018 voorspelde Gartner dat het hier nog ging om iets meer dan 5 procent. Het onderzoeksbureau is van mening dat het gemak en de snelheid van SaaS-geleverde IAM-aanbiedingen waardevol is voor organisaties die SaaS-adoptie bevorderen. Het operationeel beheer van de kernfunctionaliteit van IAM wordt in deze overigens niet als onderdeel van de hoofdtaken gezien.

“Op basis van onze klantinteracties zijn de meeste door SaaS geleverde IAM-aankopen bestemd voor toegangsbeheer en identiteitsbeheer. Denk dan aan single sing-on. Deze aanbiedingen bieden uitstekende connectiviteit en omvatten functies voor solide toegangsbeheer en wachtwoordbeheer”, aldus Abhyuday Data, associate research principal analist bij Gartner. 

Traditionele IAM-softwarestacks

Daarnaast zou de trage verplaatsing van applicaties naar cloud- en mobiele architecturen ook invloed hebben op de acceptatie, aldus Gartner. De combinatie van een functioneel geconfigureerd aanbod en moderne applicatie-architecturen zorgen ervoor dat een aanzienlijk deel van de markt SaaS-geleverd IAM overneemt. “Organisaties die gebruik willen maken van SaaS-geleverd IAM, moeten voldoende en goed ondersteunde traditionele IAM-softwarestacks hebben geïnstalleerd. Ze moeten SaaS-geleverde IAM-oplossingen pas overwegen zodra hun functionele behoeften zijn bereikt en de organisatorische voordelen zijn gerealiseerd”, concludeert Data.

 

Gerelateerd: Gartner: Bedrijven geven in 2019 ruim 3,8 biljoen dollar uit aan IT