Google waarschuwt voor effect van nieuw privacybeleid op business

Alphabet, het bedrijf boven Google, publiceerde afgelopen dinsdag zijn jaarverslag. Daarin zegt het bedrijf dat het zich aanpast aan strenger toezicht van regulatoren en een veranderende houding van consumenten ten aanzien van online dataprivacy, om zijn business te verzekeren.

Bloomberg publiceerde een aantal opvallende uitspraken uit het jaarverslag. Jaarverslagen zijn doorgaans gevuld met standaard beschrijvingen van risico’s, zodat bedrijven niet worden aangeklaagd door beleggers, als er iets misgaat. Als er nieuwe taal verschijnt, wordt dit onmiddellijk opgemerkt.

Advertenties

“Wijzigingen in onze procedures voor dataprivacy, alsook wijzigingen in advertentiebeleid of -procedures van derden, kunnen van invloed zijn op het type advertenties en/of de manier van adverteren die we kunnen bieden, wat op zijn beurt een nadelig effect kan hebben op onze business”, klinkt het in het verslag.

“Als we geen superieure waarde bieden of advertenties efficiënt en competitief aanbieden, zou onze reputatie kunnen worden aangetast. We zouden een daling van de inkomsten van adverteerders kunnen zien en of andere nadelige effecten voor onze business kunnen ervaren”, gaat de tekst verder.

Regulatoren kijken steeds strenger toe op het doen en laten van grote techbedrijven. Bloomberg haalt aan dat Google in Europa tot op heden veelal te maken heeft gehad met boetes die het zich makkelijk kon veroorloven. Regulatoren ondervinden evenwel druk om nog strenger beleid toe te passen vanuit privacy- en antitrustorganisaties.

Softwarefouten

Dat de angst voor misbruik van softwarefouten – en de privacygevolgen daarvan – groot is, blijkt ook uit het jaarverslag. “Bugs of defecten zijn al eerder in onze producten en services opgetreden en kunnen ook in de toekomst weer optreden. Ook onze beveiligingsmaatregelen kunnen worden geschonden, wat dan resulteert in het oneigenlijke gebruik en of de openbaarmaking van gebruikersgegevens.”

Zo ontdekte Google in 2018 zelf nog een een softwareprobleem in zijn eigen sociale netwerk, dat gegevens van ruim een half miljoen gebruikers had kunnen blootleggen. Om dit te voorkomen, besloot Google uit eigen beweging om de dienst te sluiten.

Uitbreiding diensten

Over de uitbreiding naar andere activiteiten, zoals cloudservices en consumentenapparatuur, zegt Alphabet het volgende: “Vanwege deze factoren en de evoluerende aard van onze activiteiten, is onze geschiedenis wat betreft omzetgroei en operationele marge mogelijk geen indicatie voor onze toekomstige prestaties.”

Het afgelopen kwartaal was voor Alphabet niet echt geweldig. De publicatie van de kwartaalcijfers eerder deze week toonden een magere winstmarge. Bloomberg wijt dit aan de keuze van het bedrijf om veel geld te investeren in de uitbreiding van YouTube en zijn cloudactiviteiten.

Gerelateerd: Google gaat in beroep tegen GDPR-boete van 50 miljoen euro